Full uttelling

Foreleser for lite?

Forelesere ved Universitetet misbruker godskrivingssystemet for forelesningstimer og nedprioriterer undervisning, mener Studentparlamentet.

Publisert

En dobbelttime med auditorieundervisning kan ved enkelte institutter ved Universitetet godskrives av foreleseren som opptil tolv undervisningstimer.

– Vi tror ikke de vitenskapelige ansatte bruker så mye tid på undervisning som de sier at de gjør, sier studie- og utdanningsansvarlig i Studentparlamentet Audun B.Vestre.

Instituttet bestemmer

Studentparlamentet har gått gjennom praktiseringen av

arbeidspliktavtalen som vitenskapelige ansatte ved Universitetet har med

Utdanningsdepartementet. Ifølge avtalen skal vitenskapelige ansatte bruke 47 prosent av arbeidstiden sin til forskning, seks prosent til administrasjon og 47 prosent til undervisning.

Hvor mange timer som kan godskrives for hver reelle undervisningstime, er det imidlertid opp til instituttene selv å bestemme.

– Timesatsene er til tider mistenkelig høye og de vitenskapelige ansatte utnytter denne modellen til å nedprioritere undervisningen, sier Vestre.

Ved Historisk-filosofisk fakultet og Samfunnsvitenskapelig fakultet (SV) blir en to timers forelesning godskrevet med opptil henholdsvis ti og tolv timer for forberedelser. For eksempel regnes grunnfagsforelesninger i psykologi som«svært tung auditorieundervisning» og en undervisningstime godtgjøres med fem timer forberedelser.

– Det stemmer nok bare i de færreste tilfeller at man faktisk bruker opptil ti timer på å forberede seg til en dobbelttime, sier Audun B. Vestre.

Studentparlamentet mener dette beviser at det er mulig å få mer undervisning ut av de ressursene Universitetet har i dag.

– Forbauset

– Jeg er forbauset over at studentpolitikerne ikke vil at vi skal sende signal til foreleserne om at vi ønsker godt forberedte forelesninger, sier Instituttbestyrer ved Statsvitenskap Knut Heidar.

Ved statsvitenskap er satsene for undervisning justert opp for å få forelesere til å ta på seg grunnfagsforelesninger.

Jukser ikke

Professor i statsvitenskap Helge Hveem reagerer sterkt på utspillet fra studentpolitikerne.

– Dersom studentene har en klar formening om at vi jukser og ikke oppfyller vår undervisningsplikt, er det beklagelig at man ikke innhenter informasjon fra oss som underviser først, sier Hveem.

– Bruker forelesere ti timer på å forberede seg til en forelesning?

– Da jeg foreleste på grunnfag dro jeg fordel av at jeg underviste over et pensum som var dekket av en bok jeg hadde skrevet selv, men som jeg ikke har fått noen timer godskrevet for, sier Hveem.

I tillegg brukte Hveem omlag tre timer foran hver forelesning til å lage transparenter, oppdatere materialet med ferske illustrasjoner pluss andre forberedelser.

Studentene taper

– Jeg tror ikke studentene får det undervisningstilbudet de skal ha når foreleserne gir seg selv så god uttelling for timene de foreleser, sier påtroppende NSU-leder Trond Yngve Larsen.

Sammen med resten av studentutvalget ved SV har han gått gjennom satsene for godskrivning ved Instituttet. Larsen mener foreleserne utnytter systemet og at Universitetet bør gå gjennom de ulike satsene i regnskapet.

– Strengere retningslinjer må komme fra sentralt hold, for man klarer åpenbart ikke å gjøre dette på instituttnivå, sier Larsen.

Studentparlamentet etterlyser også en modell med felles retningslinjer for godskrivning av undervisningstid for hele Universitetet.