Lange køer hos Helsetjenesten

Studenter fortviler over opp til to måneders ventetid hos Helsetjenesten.

Publisert

– Situasjonen de siste månedene har vært helt forferdelig. Jeg har ikke opplevd maken siden jeg startet her for 18 år siden, sier fungerende overlege hos Helsetjenesten Birgit Dahl-Jørgensen.

Normal ventetid de siste månedene har ligget på mellom tre og fire uker. På venterommet sitter psykologistudent Johanne Lund. Hun bestilte time for to måneder siden.

– Dette er ikke godt nok. Det virker som hele systemet har raknet. Å måtte vente i to måneder dersom situasjonen ikke er akutt er håpløst, sier Lund.

Lund har valgt Helsetjenesten som sin fastlege, og håper derfor situasjonen bedrer seg betraktelig når fastlegeordningen trer i kraft 1. juni.

Irritert

Også ex.phil-student Gabriella Speichert har hatt problemer med å få time.

– Det har vært så å si umulig å komme igjennom på telefonen for å bestille. Flere ganger har jeg ventet i opptil 20 minutter på å få svar før jeg har gitt opp, forteller Speichert.

Hun mener tilbudet den siste tiden har vært alt for dårlig.

– Jeg blir både irritert og utålmodig, og er glad jeg ikke har valgt Helsetjenesten som min fastlege, sier Speichert.

Halvert kapasitet

13 000 studenter brukte Helsetjenesten i fjor. De åtte legene som jobber fulltid har normalt kapasitet til å ta imot 19 pasienter hver dag. De siste månedene har kapasiteten vært halvert.

Den lange ventetiden skyldes delvis sykdom internt, samtidig som det siden midten av mars har blitt innført et nytt datasystem. Også forberedelser i forbindelse med fastlegeordningen har tatt mye ressurser.

– Når fastlegeordningen trer i kraft begynner vi å ta i mot barn. Samme måneden som det nye datasystemet ble innført, var vi derfor på kurs for å oppdatere oss på barnesykdommer. Problemet var at alle kurs og forandringer skjedde på en gang, sier Dahl-Jørgensen.

Beklager ventetiden

Dahl-Jørgensen forstår godt at studentene reagerer på situasjonen, og lover at forholdene vil bedre seg.

– Vi kan ikke annet enn å beklage. Det føles særlig ille siden vi nettopp hadde en stor kampanje for å få studenter til å velge oss som fastlege, sier Dahl-Jørgensen.

Mottak av akutte skader har også vært begrenset de siste månedene, men det har likevel vært mulig å få hjelp på dagen.

Helsetjenesten håper at ventetiden vil stabilisere seg på to til tre uker frem mot sommeren.