Rektor: Svein Stølen frykter for kulturarven. Arkivfoto: Dorthe Karlsen

Rektor frykter vikingskipene skal smuldre bort

Hans og Hennes Majestet viste ifølge museumsdirektør Håkon Glørstad på Kulturhistorisk museum, stor interesse for vikingskipene da de besøkte Vikingskipshuset den 15. Mai. Det kongefamilien imidlertid fikk se var vikingskip i forvitring.

– Vi snakker om kulturarv i verdensklasse

– Stortinget må sikre verdensarven!, skriver en oppgitt rektor Svein Stølen på sosiale medier.

Det var i forbindelse med revidert statsbudsjett som årlig publiseres i midten av mai, at UiO-rektor Svein Stølen uttrykket sin frykt for at kulturarven står i fare. Svein Stølen og Statsbygg har over tid tryglet regjeringen om bevilgninger til et sikringsprosjekt av vikingskipene. Etter ingen bevilgning ved revidert budsjett frykter Stølen skipene kan smuldre bort.

Vikingskiphuset er underlagt Universitetet i Oslo.

Er Svein Stølen smartere enn en femteklassing: Utfordret til vikingquiz

Bekymringsfullt

Styreleder ved Kulturhistorisk museum Eilif Holte ber politikerne vurdere saken på nytt i relasjon til den enorme betydningen funnene har for verdensarven.

– Dette er bekymringsfullt og underlig med tanke på hvor beskjedne midler som skal til for å sikre kulturarven, sier Eilif Holte.

For hver dag som går forringes tilstanden, mener styrelederen.

– Vi må stoppe disse prosessene.

Rebekka Borsch, statssekretær i Kunnskapsdepartementet, mener på sin side mener de har iverksatt de viktigste tiltakene for å sikre de mest utsatte objektene. Hun vil ikke love noen videre bevilgning, men sier at det vil vurderes i arbeidet med statsbudsjettet for neste år.

Husker du? Nei, Svein Stølen er ikke Norges sjette rikeste mann

Kulturarv i verdensklasse

Museumsdirektør Håkon Glørstad er i likhet med Svein Stølen skuffet. I innsendt budsjettsøknad mener Glørstad det ble gitt svært gode grunner for bevilgningene. Nå frykter han for økt risiko for skipene, i tillegg til tap av spesialkompetanse. Nå ber han regjeringen om å bidra med en finansieringsordning før 2019.

– Vi snakker om kulturarv i verdensklasse, uttaler Håkon Glørstad til Universitas.

Etter planene skal det bygges et nytt vikingtidsmuseum ferdig før 2025. Ypperlig for kongefamilien å vise frem for fremtidige statsbesøk, tenker du? Vel, både skipenes ve og vel og en flytting av skipene til det nye museet avhenger av at sikringsprosjektet blir iverksatt, forteller styreleder Eilif Holte.

– Dette prosjektet er viktig uavhengig om en er statsoverhode eller en besøkende turist, understreker Håkon Glørstad.

Svein Stølen valgt til rektor: Laveste valgoppslutning blant studenter på 16 år