Kritisk: Ingvild Reymert er lav av at så mange debatter er preget av menn. Arkivfoto: Skjalg Bøhmer

Forsker ut mot mannsdominerte debatter: – Vil boikotte slike arrangementer

Seks av seks innledere på lanseringen av en ny bok om universitetets historie er menn. Det får Ingvild Reymert til å se rødt.

– Igjen har jeg blitt invitert til å komme på en forskningspolitisk debatt med bare menn... Og det er ikke første gang.

Slik starter et flammende Facebook-innlegg Ingvild Reymert publiserte onsdag ettermiddag. I innlegget tar NIFU-forskeren og SV-politikeren et oppgjør med debatter som i stor grad har menn som bidragsytere.

Det som fikk begeret til å renne over var en boklansering om Universitetet i Oslos historie. Totalt skal seks personer bidra til lanseringen, alle er menn (se invitasjonen nederst i saken).

Har du lest? Disse foreleserne setter kvinner på pensum

– Demokratisk problem

– Dette har frustrert meg i lang tid. Svært mange debatter har en stor overvekt av menn, eller som i dette tilfelle, bare menn, sier Reymert til Universitas.

Hun mener svært mange arrangører går glipp av kompetanse som finnes der ute.

– Til daglig omgir jeg meg med flinke kvinnelige professorer som jobber med nettopp dette temaet. Jeg er overasket over hvordan de kan overse denne kompetansen.

– Hvorfor er det en svakhet at det er ingen kvinner i panelet?

– Det er et et demokratisk problem at menns meninger i langt større grad blir hørt enn kvinners. Debatter med bare menn som denne er et eksempel på denne forskjellsbehandlingen av kjønn, sier Reymert før hun sender et stikk i retning av forfatterne.

– Det jo ironisk at dette er en debatt om det moderne universitetet. Til forfatternes opplysning kan jeg jo fortelle dem at et av de viktigste endringene med universitetet i de siste årene har vært alt det har blitt flere kvinner der.

Har du lest? Først når Aurora er ferdig med master vil være full likestilling blant professorene(2)

Ble invitert

Kim Helsvig er sammen med Jan Eivind Myhre redaktør for boka. Han er enig i deler av kritikken.

– Ingvild Reymert har jo helt rett, det ser veldig dumt ut at det bare er menn som bidrar under lanseringen, sier han.

Både Jorunn Sem Fure og Eirinn Larsen har begge bidratt til boken. De var begge innvitert til å delta på debatten men hadde ikke mulighet, ifølge Helsvig.

Dermed stod arrangørene igjen med de fire mannlige bidragsyterne. I tillegg ble Øyvind Østerud invitert til å holde et innlegg.

– Øyvind Østerud inviterte vi til å kommentere i og med at han har vært en framtredende stemme i den aktuelle debatten om både den såkalte foretaksmodellen og internasjonaliseringen av norske høyere utdanningsinstitusjoner, to temaer som vi håper at et utsyn over UiO-historien gjennom drøye 200 år kan bidra til å kaste lys over.

Hellsvig er enig med Reymert at debatten i stor grad er dominert av menn.

– Det er synd at debatten kan synes å være dominert av menn, fordi det finnes hauger av kvinner som forsker på universiteter, høyere utdanning og forskning.

Kuttet trepikk: Skapte feministisk opprør på Ås

Vil boikotte

Reymert mener arrangører må jobbe mye hardere med å finne ut hvem som faktisk har kompetanse på området, og ikke bare invitere de som roper høyest.

– Det er trist og pinlig at vi fremdeles sliter med debatter med bare menn i 2018.

– Vil du boikotte slike arrangementer i fremtiden?

– Ja, når det ikke er blitt brukt energi på å finne en eneste kvinne, ser ikke jeg grunnen til at jeg skal bruke tiden min på slike debatter.

Slik ser invitasjonen ut:

Invitasjon: Slik ser invitasjonen ut.