Skuffet: Shivam Sharma synes Oslomet burde ha forberedt seg bedre. Foto: Babeeshan Jeyapalan

Shivam hadde full kontroll på eksamen. Så kom sjokkbeskjeden

Etter bare en time ble eksamenen ved Oslomet avbrutt.

Shivam Sharma studerer byggingeniør ved Oslomet og var en av 230 studenter som skulle ta eksamen i teknologiledelse i går ettermiddag.

Han hadde forberedt seg godt, brukt mye tid på å lese, men var likevel nervøs i timene før eksamen. Lettelsen var derfor stor da eksamenen startet. Oppgavene var gode og Sharma hadde full kontroll.

Men etter én time med skriving ble det hele stoppet. Oslomet hadde oppdaget en stor feil som i verste fall kunne ende med juks.

– Eksamenen gikk veldig bra. Så kom den triste beskjeden. Det var en stor skuffelse, forteller Sharma.

Les også! En motorsagaksjon mot en trepikk har ledet til et feministisk opprør på Ås

Endring i eksamensordning

Emnet i teknologiledelse er et samarbeid mellom Oslomet og Høgskulen på Vestlandet. Tradisjonelt har de hatt felles opplegg, felles eksamensoppgaver, og avholdt eksamen nøyaktig samtidig: klokka 09.00 om morgenen.

I år er imidlertid eksamensordningen på Oslomet endret. Nå avholdes det eksamener både klokka 09.00 og 15.00.

– Denne endringen hadde vi ikke tatt innover oss, forklarer dekan Egil Trømborg ved Fakultet for teknologi, kunst og design.

Derfor var studentene på Vestlandet ferdig med eksamen tre timer før studentene i Oslo. På grunn av muligheten for at noen studenter ved Oslomet kunne ha fått tak i eksamensoppgaven på forhånd, valgte universitetet å avlyse eksamen da feilen ble oppdaget.

– Jeg har stor forståelse for at studentene er frustrerte, og vi beklager på det sterkeste at dette har skjedd. Dette var en ny ordning, med potensielle utfordringer vi ikke er vant til, men det fritar oss ikke for ansvaret. Vi har nå forsøkt å løse situasjonen på best mulig måte, og håper på forståelse fra studentene og at de vil bli minst mulig skadelidende, sier Trømborg.

Studenter som jobber for familien: David vokste opp som servitør på foreldrenes kinarestaurant

«Hvordan er det mulig?»

Sharma er ikke spesielt fornøyd.

– «Hvordan er det mulig?» var det mange av oss som tenkte i går. Studentene har jobbet hardt og vil jo bare bli ferdig med eksamen. Så skjer dette. Det skuffer meg. Eksamen burde være såpass godt planlagt at slike ting ikke unngås.

Studentene får nå tre muligheter. De har hatt en semesteroppgave i faget som i utgangspunktet skulle telle 40 prosent. Hvis de ønsker vil kun denne karakteren bli stående. Hvis ikke får de muligheten til å ta eksamen på nytt i juni, eller ta konteeksamen i august.

– Hvis ingen av disse mulighetene er tilfredsstillende kan studentene ta kontakt med oss, så skal vi prøve å finne en løsning, sier Trømborg.

15 fortellinger fra servicebransjen: Hannah gikk til rettssak for å få lønn