Klar for kamp: Susann Andora Biseth-Michelsen er den tredje som melder seg på for ledervervet.

Susann Andora Biseth-Michelsen stiller som leder av Studentparlamentet

Etter at valgurnene stengte slenger en ny kandidat seg inn i kampen om makten.

Det bekrefter Susann Andora Biseth-Michelsen til Universitas.

Hun beskriver seg selv som «en jordnær jente som møter opp med slippers på jobb», og er klar på at hun er rett person for jobben.

– Det er å viktig å ha kontinuitet for å fortsette de prosessene vi er i gang med allerede. Christen Andreas Wroldsen er veldig god lederkandidaten, men med den erfaringen jeg har fra Arbeidsutvalget mener jeg at jeg stiller sterkere som leder. Studentdemokrati er noe jeg brenner for, og jeg vil virkelig jobbe for en bedre studiehverdag ett år til, sier hun.

Biseth-Michelsen har det siste året sittet som studie- og læringsmiljøansvarlig i Arbeidsutvalget, og jobbet fulltid med studentpolitikk.

Slik gikk studentvalget: Dette er årets vinnere og tapere

Kamp om makten

Allerede har to kandidater meldt sitt kandidatur, nevnte [Christen Andreas Wroldsen fra Grønn liste](1) og [Johan N. Hertzberg fra Fremskrittslisten](2).

Den nye lederkandidaten trekker frem studentvelferd og læringsmiljø som sine viktigste kampsaker.

– Alle som bryr seg om studenter må finne bedre måter å jobbe sammen for å få til ting studenter bryr seg om. Det er småting som kaffemaskiner på UiO eller større og mer krevende saker som inkluderende studiehverdag.

I tillegg ønsker hun å jobbe for en tettere oppfølgning av studentdemokratiet.

– Jeg vil fokusere mer på å få på plass bedre samarbeid på tvers av fagutvalg, programutvalg og studentforeninger. Gjennom samarbeid kan man få til store ting, sier Biseth-Michelsen.

Uavhengig

Lederkandidaten har bakgrunn fra Utdanningvitenskaplig fakultet, og har erfaring fra fagutvalg og studentutvalg før hun gikk inn i Studentparlamentet. Hun jobbet også på kjeller-puben på fakultet.

– Jeg har jobbet som intern på Kjellern, og ble faktisk årets KU, noe jeg satte ekstremt pris på. En utmerkelse som går til en som har frivllig som har gått utenfor sine arbeidsopppgaver for å gjøre studiehverdagen bedre.

Biseth-Michelsen har i tillegg en bachelor i pedagogikk som hun mener kan komme godt med.

– Det å være tillitsvalgt med pedagogisk ballast gir et skråblikk på hvordan professorene underviser, og kan hjelpe meg å gjøre noe med det.

De fleste som stiller til leder i Studentparlamentet er tilknyttet en liste. Det er ikke Biseth-Michelsen.

– Så vidt jeg vet er jeg den første som stiller til lederverv uten å være tilknyttet en liste.