Prinsippsak: Bjørn Winquist forteller at det i praksis er umulig å være fulltidsstudent når han bor i studenthuset på Grünerløkka. Til høsten øker månedsleia slik at han blir sittende med litt over tusen kroner til å leve på. For å gjøre nettopp det er han nødt til å jobbe ved siden av, noe han mener han ikke burde trenge så lenge SiO er eier.

SiO øker leien. Bjørn må ut med over 7000 kroner i måneden

Til høsten øker leia på noen av boligene i Grünerløkka studenthus til over 7000 kroner. Med høstens studiestøtte etterlater det noen studenter med 270 kroner i uka etter at alle regninger er utbetalt.

Bjørn Winquist bor i Grünerløkka studentbolig, og til høsten øker månedsleia til 7010 kroner. Til tross for at studiestøtten øker til 8119 kroner i måneden til høsten, så sitter Winquist kun igjen med litt over tusenlappen som skal gå til en måneds forbruk av mat og andre basalutgifter etter at leia er betalt. Dette inkluderer ikke storstipendet, siden det ofte går til andre utgifter som skolebøker.

Regjeringen vil gjøre det mulig å bygge flere studentboliger: –Dette kan bety mindre leie

Provosert

Winquist forteller at det i praksis er umulig for han å være fulltidsstudent, ettersom det etterlater han med 250 kroner i uka som skal dekke alle andre utgifter. Derfor jobber han tre dager i uka ved siden av studiene for å finansiere dem.

– For meg er dette en prinsippsak. Det burde ikke være så dyrt når SiO er eieren. Det er ekstra provoserende når SiO-direktøren tjente over 1,7 millioner i 2016 og de øker prisene på boligene såpass hyppig for studentene som har dårlig råd, forteller han.

Den gjennomsnittlige prisen for en kvadratmeter i måneden i Oslo er 290 kroner for ettroms boliger, ifølge Statistisk Sentralbyrå (SSB). Winquists studentbolig er på 31 kvadratmeter, og dermed er kvadratmeterprisen 234 kroner. Han mener likevel at det er for høyt.

– SiO kan ikke regulere studiestøtten, men kan faktisk regulere boligprisene sine. SiOs boligpriser bør justeres etter studentenes behov, ikke etter markedsverdien.

Ny SiO-satning: Slik er Oslos grønneste studentboliger

Jobb går utover studiene

Sindre Eriksen Johansen bor i samme studenthus, og reagerer også på at månedsleien er så dyr at man blir nødt til å ha en deltidsjobb.

– Jeg synes det er dårlig at selv med støtte fra staten må man jobbe ved siden for å få ting til å fungere økonomisk. Man får ikke fokusert fullt ut på studiene, sier Johansen.

Han jobber to kveldsvakter i uka og mener at deltidsjobben definitivt går utover studiene.

Ifølge SSB jobbet en av tre heltidsstudenter ved siden av studiene sine i 2016. Betalt arbeid ved siden av studiene kan gi studentene verdifull arbeidserfaring, men kan også ha en negativ effekt på prestasjoner og karakterer, står det i undersøkelsen.

Eiriks hybel står tom. Atle er på desperat boligjakt: Likevel får ikke Atle flytte inn hos Eirik

SiO: – Under markedspris

Månedsleien til SiO-boligene øker med tre prosent til høsten. Styreleder i SiO, Vetle Bo Saga, vektlegger at økningen er nødvendig for å finansiere drift og vedlikehold av boligene. Leieprisene på Kringsjå øker noe mer, for å finansiere utbedring av uteområdene og servicetilbudet.

Bo Saga vektlegger at det er stor mangel på studentboliger i Oslo og at boligmarkedet er krevende for studenter som kommer hit.

– Hos SiO er det kun studenter som kan bo, og prisene ligger under ordinær markedsleie, sier han. Bo Saga legger til at prisene varierer ut fra standard, størrelse og beliggenhet, og at SiO hele tiden skal ha en stor andel rimeligere boliger.

Embla bor i SiO-bolig: Slik er det bak den fremtidsrettede fasaden

Styreleder: Vetle Bo Saga mener SiO har rimelige priser. Foto: Øyvind Aukrust

– Leieprisene våre starter i dag på 2800 kroner, for enkle hybler med delt kjøkken og bad, med strøm og internett inkludert. Det er få singelboliger som koster over 7000 kroner, sier han.

Leder for velferdstinget, Elisabeth Holien, forteller at studentboliger er en av de viktigste sakene Velferdstinget arbeider med.

– Først og fremst er det et viktig utdanningspolitisk tiltak for å bidra til å sikre lik tilgang til høyere utdanning i Norge. Videre er det et godt boligpolitisk virkemiddel som bidrar til at både presset og prisene i det private utleiemarkedet dempes, sier Holien.