Angrepet: Flere forskere fra UiO skal være utsatt for et hackerangrep. Illustrasjonsfoto: Patrick da Silva Sæther

NRK: UiO rammet av omfattende hackerangrep fra Iran

43 forskere fra Universitetet i Oslo og Universitetet fra Bergen skal være rammet. FBI har etterlyst ni iranere som skal stå bak operasjonen, ifølge NRK.

Det var PST som varslet universitetene om angrepet. Etter varslet har universitetene selv avdekket at 43 forskere har blitt rammet, skriver NRK.

Det er FBI som har etterforsket angrepene som har rammet universiteter i 21 land.

– I utgangspunktet er det bare angriperen selv som vil vite nøyaktig hvorfor de har gjort det, men tilsynelatende så er det for å hente ut forskningsmateriale, sier Hanne Blomberg, leder seksjon for statlige aktører i PST, til statkanalen.

PST: Frykter iranske studenter brukes som spinoner

Flere forskere ved UiO ble lurt av angrepet. De fikk dermed tilgang til forskernes brukernavn og passord, og kunne laste ned forskningsartikler.

– Vi vet at ni stykker ble lurt av angrepet. Det har vi blitt informert om av PST, sier IT-direktør Lars Oftedal ved Universitetet i Oslo til Universitas.

Han forstår godt at man blir lurt av slike angrep, som han karakteriserer som målrettet og bevisst.

– Er det mulig for UiO å gardere seg mot slike angrep?

– Teknisk sett er det ikke mulig for oss å gardere seg mot slike angrep. For den enkelte er det imidlertid mulig å se at linken ikke leder til en UiO-adresse, og oppdage angrepet på den måten, sier Oftedal.

Mystisk krimgåte: Løst av UiOs IT-eksperter

Hackerne har brukt en metode som kalles fisking. De norske forskerne mottok en e-post, som var adressert til dem personlig, fra en tysk forsker. E-posten inneholdt en link, og når de trykket på denne ble de bedt om å skrive inn brukernavn og passord. Denne informasjonen ble stjålet, og hackerne kunne få tilgang til databaser der de kunne stjele tusenvis av vitenskaplige artikler.

FBI mener angrepet er utført på vegne av staten Iran.

NRK har forsøkt å få svar på anklagene fra iranske ambassaden, uten hell. Ambassaden har heller ikke svart Universitas' henvendelse.

PSTs trusselvurdering: Er det radikale miljøet på Blindern en trussel