Ny leder: Kristine-Petrine Olthuis har lang erfaring fra studentpolitikken. Arkivfoto: Håkon Benjaminsen

Kristine-Petrine Olthuis er valgt som ny leder av Det norske studentersamfund

Den nye lederen har en ambisjon om å være «utrolig kjedelig».

Olthuis ble valgt som formann på Det norske studentersamfund (DNS) sitt medlemsmøte i går kveld.

Før møtet var 25-åringen innstilit som leder, og etter valget er hun klar til å påta seg oppgaven.

– Jeg har sittet i Velferdstinget, jeg har sittet i Studentparlementet og jeg har sittet i Universitetsstyret, så jeg har veldig god oversikt over hvordan feltet funker. Det gjør at jeg kan se det store bildet, sier Olthuis til Universitas.

Som formann vil hun ha det øverste ansvaret for DNS, som holder til på Chateau Neuf.

DNS har siden januar stått uten formann. [Da gikk Trygve Haaland av etter en nachspiel-hendelse](1). [Direktøren, Thorstein Sjursen, uttalte at nachspielene på huset hadde gått litt over stokk og stein, og valgte å lage nye retningslinjer.](2)

[Også Haalands forgjenger, Markus Knutsen, måtte gå av etter intern konflikt, og økonomiske uregelmessigheter](3). [Saken endte til slutt i retten der Knutsen måtte tilbakebetale 35.000 kroner](4).

Olthuis mener at den sosiale kulturen aldri har vært et problem, men at det har vært «uheldige enkelthendelser».

– Jeg har en ambisjon om å være utrolig kjedelig. Jeg vil at dere skal ha så lite å skrive om meg som mulig. Så kan dere heller skrive om hva Det norske studentersamfund faktisk gjør, sier den nye formannen.

Hva er det viktigste for deg som formann?

– Man ser jo gang på gang på gang at flere studenter i Oslo er ensomme. Da er vi en av mange aktører som har en rolle å spille. Vi skal skape møteplasser for studenter slik at ingen skal føle seg ensomme.