Nye priser: Om du er medlem må du belage deg på dyrere priser. Bildet er fra studentvalget i 2016 da studentpolitikere kunne nyte en halvliter etter endt valg. Arkivfoto: Håkon Benjaminsen

Nå endrer Chateau Nuef ølprisene sine

Medlem på Chateau Neuf? Da må du enten bli aktiv eller student for å få billigere øl. De endrer nå prissystemet sitt.

Fra og med 1. mai økte ølprisene på Chateau Neuf, en endring som ikke er gjort på flere år i følge direktør ved Det Norske Studentersamfund, Thorstein Sjursen. I tillegg har de endret prissystemet som har vært gjeldene siden utestedet/samlingsstedet oppsto på 70-tallet.

– Vi har fjernet det tungvinte systemet om å betale 100 kroner for få ølrabatt, og heller lagt ved en studentrabatt, sier Sjursen.

Chateau Neufs turbulente år: Rettsaker, økonomisk krise og avtroppende ledere

Ny kategori

Frem til 1 mai hadde altså samlingsstedet tre kategorier, aktiv-, medlem- og ordinærpris på en halvliter. Dette systemet ga for stort fokus på å pushe/prakke på medlemskap, mener Sjursen, og forklarer at de nå heller vil legge til rette for egne arrangementer som skal trekke studentmassene.

DNS-formann: Trakk seg etter nachspiel-hendelse

Dermed har naturligvis studentkategorien oppstått i prissystemet. Fra og med 1 mai, i en overgangsperiode over sommeren, vil de tre kategoriene bestå – og studentprisen legges til. Fra og med 1 august fjernes medlemskategorien. Grunnen til denne overgangsperioden forklares med at medlemmer skal få utnytte medlemskapet sitt en liten periode til.

– Det holdes mer åpent i sommer enn tidligere år, som betyr at medlemmer kan bruke godene sine litt lenger. For eksempel skal det arrangeres noe i helgene, sier direktøren.

DNS-direktøren om nachspielkulturen: Det har nok gått litt over stokk og stein

Medlemmene som rammes

Chateau Neuf har rundt 1000 mennesker i sitt medlemsregister, der anslagsvis halvparten er aktive og fortsetter å nyte billige priser, med en halvliterpris på 48 kroner. Den andre halvdelen som ikke er aktive, må alternativt bli student for å fortsette å nyte billigere øl, da til 63 kroner, en økning på fem kroner fra medlemskategorien. Havner du ikke innenfor noen av disse kategoriene, må du ut med 78 kroner. Endringene har også økonomiske konsekvenser for organisasjonen.

– Vi budsjetterer med en tapt inntekt på rundt 100 000 kroner for å fjerne medlemskategorien, men regner med å tjene det inn ved at studentprisen er noe dyrere.

Gladnyhet: Nachspiel-forbudet er opphevet