De vil kaste ut Akademika, og ha bar på Fredrikkeplassen

Ny pub på Frederikkeplassen, knuse SiO-monopolet, og legge ned hele Studentparlamentet. Dette er sakene som forener og splitter studentpolitikerne.

Disse studentpolitikerne vil ha bar på Fredrikkeplassen. Foto: Matilde Solberg Clemetsen

Et bord med en hvit duk står midt på Fredrikke-plassen på Blindern. Rundt bordet sitter flere ivrige studentpolitikere med en øl i hånden. De vil nemlig kaste ut Akademika av lokalene sine, og erstatte det med en bar.

– For de internasjonale studentene hadde det vært supert med et sted utenfor studentkjellerne, siden miljøene der ofte er ganske interne. Det trengs et sted hvor man kan bli kjent med nye mennesker, mener Marianna Khodabandehlou, leder i Internationalista. Også Christen Andreas Wroldsen, 2 kandidat i Grønn liste, er positivt innstilt.

– Det hadde jo vært veldig hyggelig med en pub på tvers av foreninger og fakulteter, men som også er nærmere enn Chateau Neuf.

Syv av ni lister stiller seg positive til forslaget om å etablere en studentdrevet bar i lokalene som per i dag huser bokhandelen Akademika, og ett av argumentene som går igjen hos flere er ønsket om en sosial arena på campus, uten tilknytning til studieretning.

Universitas mener: Ja, til bar på Frederikkeplassen

Prima plassering

Mange mener også at lokalene i Kristian Ottosens hus rett og slett er for gode for Akademika. Wroldsen mener bokhandelen like godt kunne vært plassert et annet sted på campus.

– Når det nye livsvitenskapsbygget kommer, vil det frigjøres mye plass på nedre Blindern. Jeg ser ingen grunn til at Akademika ikke skal kunne flytte dit. A-listas leder Marius Hillestad ønsker på sin side at det blir bredere utvalg av E-bøker.

– Det vil også kunne gjøre at Akademika ikke trenger like mye areal.

UiO opplyser om at Akademika har en leieavtale som utløper i slutten av 2019, og det er ingen klausul som gir rett til forlengelse.

Savnet etter øl: Glem ikke å sette opp ølteltet

Grønn, grønnere, grønnest

Svært mange av listene har oppført miljø som et eget satsingsområde, og i programmene kniver listene om å fremstå grønnest mulig. Venstrealliansen, Realistlista, A-lista og Grønn liste ønsker seg alle flere grøntområder på campus, både inne og ute. Leder i Realistlista, Kari Anne Andersen, mener det er mye potensiale å ta av.

– Det er så mange tomme og uutnyttede områder inne i de ulike byggene som kan omgjøres til grønne lunger uten at det trenger å være så veldig dyrt. Andersen sikter blant annet til de mange byggene med atrium, som potensielle områder som kan brukes som grønne lunger.

Johannes Saastad i Venstrealliansen viser til det fiffige program-slagordet «heller park enn parkering», og sier de ønsker å se på hvilke parkeringsplasser som er minst brukt, og dermed mest aktuelle for omgjøring til park.

– Vi mener også det er et pluss å kunne kutte i bilkjøringen, og ser på det som et lite grep for å sende verden i riktig retning.

Johan Hertzberg i Fremskrittsliten himler imidlertid med øynene over hele forslaget.

– Problemet er at studentparlamentet slett ikke har myndighet til å gjennomføre noe slikt.

Han understreker at også Fremskrittslisten ønsker flere grøntarealer velkommen, men er usikker på om fjerning av parkeringsplasser er veien å gå.

– Det er viktig med et visst antall parkeringsplasser på campus. Og de har snakket om flere grøntarealer i 10 år, men de får jo ikke gjort noe som helst.

Han avslutter med å si at han gleder seg til å legge ned studentparlamentet, og offisielt gi sparken til Venstrealliansen.

Svaret kom raskt: Vi drepte teltet, men ikke stemningen

Bye, bye SiO-monopol

Tidligere i år har flere vært ute og kritisert Samskipnaden i Oslo og Akershus' monopol på mat- og drikkeservering på Blindern, og nå kjører flere av listene dette som en av kampsakene i sine programmer.

Blant disse er Gjestelista, Liberal liste, Blå liste, og Fremskrittslista. Amanda Haugnes Rygg, leder i Liberal liste, mener det er på høy tid studentene får utøve forbrukermakten på campus.

– Vi ønsker at private aktører skal kunne få muligheten til å etablere seg på campusene. Det vil først og fremst føre til større valgmuligheter, men kan også gjøre det billigere for studentene å spise lunsj og middag på studiestedene sine.

Også Blå liste er sultne på mer kommersiell aktivitet på campus, og er sammen med Gjestelista de eneste som er imot etableringen av studentpub i Kristian Ottosens hus.

– Det er ikke fordi vi har noe imot å ha en bar der, men fordi vi heller ønsker å åpne lokalet for kommersiell drift. Markedet får styre hva som eventuelt blir der, om det er en bar eller noe annet, forklarer Mona Glavin.