MISTER TILLIT: Mariam Eltervåg Cissé har mistet tillit til skolen sin etter skandalen.

Millionene som forsvant

Dette er historien om en byggeskandale, studenter som føler seg snytt for millionsum, forviklinger, misforståelser – og penger som kanskje har dukket opp igjen.

Høsten 2016 skulle Høyskolen Kristiania stå klart med et oppusset bibliotek til nyankomne studenter. Kanskje kunne et nytt bibliotek og nye lesesaler bøte opp for skolepengene til den kreative private høyskolen? Det som i stedet møtte spente studenter til studiestart var et uferdig byggeprosjekt.

Høyskolen fikk jobbet gjennom et forlik fra entreprenøren på 3,6 millioner kroner for tabben. Etter tips om saken tar Universitas kontakt med flere studenter som har vært involvert i saken. De mener at det var bred enighet om at forlikspengene skulle gå tilbake til de berørte studentene.

Nå føler de at høyskolen ikke holder løftet, men i stedet tviholder på millionene.

– Jeg mister tillit og skjønner ikke hvordan de kan gå tilbake på en slik sak, sier Mariam Eltervåg Cissé. Hun avslutter sin utdannelse denne våren og har ventet på en forklaring fra skolens side om forlikspengene.

– Når vi konfronterer dem mottar vi bortforklaringer politikere verdig, forteller hun oppgitt.

– Flere er misfornøyde på HK...: Stian Hoff Berg ville aldri anbefalt Høyskolen Kristiania til andre funksjonshemmede

Forlikspenger og fusjonering

Hva skulle egentlig skje med pengene? Vi tar kontakt med Eivind Langøigjelten som var leder for Studentunionen ved skolen for to år siden. Mens diskusjonen gikk hardt for seg blant involverte parter, skulle millionene stå på skolens eget fond. Skulle alle studentene få en slant hver i lomma? Kunne det innlosjeres nye kaffemaskiner til glede for alle? Hva med en gedigen fest?

Langøigjelten jobbet hardt for å roe ned gemyttene blant de rasende studentene som startet studietiden sin uten ordentlig lesesal og bibliotek.

– Jeg ga utrolig mye frivillig tid til høyskolen gjennom denne tida og prøvde å støtte skolens side. Vi trodde vi hadde forlikspengene, men opplevde at skolen snudde i saken, sier han.

Også nåværende leder, Håkon Tveito, trodde de skulle få tilgang på pengene. Han tok over Langøigjeltens posisjon i januar. Så langt har perioden hans vært preget av fusjoneringen mellom Høyskolen Kristiania og Westerdals.

Forlikspengene var avklart i 2017, forteller Tveito.

– Komiteen vår jobber godt når gjelder fusjonering. Likevel er vi skuffet over forlikspengene. Vi i SHK kjenner studentmassen og burde hatt kontroll over disse midlene, forteller han til Universitas.

Fusjoneringa mellom skaper nye spørsmål i saken. Skal de involverte millionene deles på enda flere elever? Hva med de studentene som led, som ble lovet millioner?

– ... mens andre koser seg: Sjekkehøyskolen Kristiania

Misforståelser

Etter å ha snakket med Cissé, Langøigjelten, og Tveito starter forvirringen når Universitas tar kontakt med økonomiansvarlig ved Høyskolen Kristiania, Pål Nakken. Han stiller seg nemlig undrende til misnøyen og skuffelsen blant studenter og ledere i studentutvalget.

– Vi har ikke plukket opp noe slags misnøye. Vi visste ikke at det var uenigheter om hvordan disse pengene skulle bevilges, forteller Nakken.

Nakken forteller Universitas at vi skal ringe tilbake til ham etter han har fått snakket med henholdsvis leder og tidligere leder for studentunionen Håkon Tveito og Eivind Langøigjelten.

Etter litt om og men ringer tidligere studentunionleder Langøigjelten til Universitas igjen. Han forteller saken er bunnet ut i misforståelser.

– Skolen har alltid trodd at vi var klar over at disse midlene var øremerket til berørte studenter. Det var vi ikke, forteller Langøigjelten. Universitas er forvirret. Snakker ikke Studentunionen og skolens ledelse sammen? Er det Langøigjelten som nå har snudd i saken?

Universitas får igjen has på økonomiansvarlig Pål Nakken. Midt i samtalen setter han oss på vent med tilhørende heismusikk for en siste prat med Langøigjelten, før han kan presisere at pengene trygt ligger i HK-fondet, øremerket til de berørte studentene.

– Disse pengene går ikke til høyskolen, men tildeles til dem som vil søke til fondet. Da Tveito selv sitter i tildelingskomiteen skjønte jeg ikke helt saken først, kan Nakken fortelle.

Pizza og sekkeløp

Nå får Universitas verken tak i Håkon Tveito eller andre involverte studenter i tildelingskomiteen. Vi får derimot kontakt med Vibecke Osfoss, ansatt i Markeds- og kommunikasjonsavdelingen på Westerdals, som plukker opp telefonen på vegne av tildelingskomiteen.

Selv om skolene nå fusjoneres og westerdalsstudenter også får tilgang til å søke på fondet, forteller hun at store deler av summen skal til studentorganisasjonene.

– Resten skal vi sammen med representanter for Studentunionen på Høyskolen Kristiania planlegge til diverse alumniaktiviteter for de studentene som nå forlater høyskolen, forteller Osfoss.

Er studentene fornøyd med oppreisningen? Vi ringte tilbake til Mariam Eltervåg Cissé for å fortelle nyheten.

– To millioner på aktiviteter? På pizza og sekkeløp? Det er greit det, men jeg ville ikke kalt det et plaster på såret akkurat, forteller Cissé.

– Mer om Høyskolen Kristiania: Slik forklarer de kjøpesummen