Tordnet: Foran flere hundre delegater sa Heyerdahl tydelig ifra hva hun mente om debatten på NSOs landsmøte.

Veslemøy Aalde Heyerdahl slakter NSOs debattkultur

TØNSBERG (Universitas): Det var i hovedsak menn og erfarne studentpolitikere som dominerte debattene på Norsk studentorganisasjons landsmøte i helgen. Det skaper reaksjoner.

– Det er en generell tendens at debatten foregår over hodene på de mange, tordner Veslemøy Aalde Heyerdahl (22) fra talerstolen på NSOs landsmøte lørdag.

Delegaten fra Westerdals satte debattkulturen i NSO på dagsordenen med sitt slaktinnlegg på landsmøtet lørdag ettermiddag.

Ingrid Ekebergs løsning: Du ber NSO-gutten holde kjeft

Elitistisk lobbyvirksomhet

– Jeg ser sentralstyremedlemmer som går opp på talerstolen og forteller delegater at måtene de stiller forslag på er feil. At delegaten har misforstått, fortsetter Heyerdahl fra talerstolen.

Heyerdahl, som selv deltar for første gang på landsmøtet, problematiserer hvordan sentralstyremedlemmer dominerer debatten med formaliteter i stedet for hvordan NSO skal få gjennomslag for faktisk studentpolitikk.

Landsmøtet 2018: Millioner til historiebok om seg selv

Heyerdahl mener at debattkulturen tross alt har bedret seg, men hennes oppfordring til det nyvalgte styret er som lyn fra klar talerstol:

– NSO er nødt til å bestemme seg for om de har lyst til å være en elitistisk lobbyvirksomhet eller en interesseorganisasjon for de som faktisk er interessert: studentene!

Etter generaldebatten, hvor Heyerdahl holdt sitt innlegg, forklarer hun til Universitas at de drevne studentpolitikere glemmer litt hvem de er og at studentpolitikk for kan oppfattes som en nisje.

– De snakker om seg selv som en stor, bredt omfavnende organisasjon, men det er nettopp det de ikke er når det er de samme erfarne studentpolitikerne som bare argumenterer mot hverandre, mens resten sitter og ikke forstår noen ting.

Mer fra Landsmøtet: Dette er de viktigste sakene

Oppgjør: Heyerdahl er ikke fornøyd med debatten hos NSO

Ingen runkering

Til tross for elitistiske tendenser, synes ikke Heyerdahl at Universitas-redaktør Birk Tjeldflaat Helles beskrivelse av NSO-landsmøtes hashtag #LMNSO som en runkering i forrige uke er særlig konstruktiv.

– Jeg synes feiden mellom Universitas og NSO er helt latterlig og veldig lite konstruktiv, sier Heyerdahl.

Hun mener at mange som ikke engang deltar på landsmøtet eller setter seg inn i NSOs arbeid, er litt vel kjappe til å dømme organisasjonen som en gjeng med selvskrytende pamper.

– Hvis de skal sitte og beskylde NSO for å runke seg selv her inne mens de runker seg selv utenfor, kommer vi ingen vei.

Les kommentaren: NSO-landsmøtes hashtag er en sørgelig runkering

Heyerdahl mener debattkulturen fører til drastisk skjev kjønnsfordeling på talerstolen. Westerdals-delegaten var en av 30 kvinner som tok ordet på talerstolen på fredag, mot 97 menn.

Statistikken viser at menn utgjorde 80,3 prosent av talerne på fredagen, 78,6 prosent på lørdag og 79,4 prosent på søndag.

Av delegatene som møtte opp på landsmøtet er cirka 60 prosent menn og 40 prosent kvinner.

Håkon Randgaard Mikalsen ble ny leder: Nå gleder jeg meg til å ta en pils

Uenighet om løsninger

– Jeg håper det er siste gang vi ser en slik skjevfordeling i debatten, sier Mats Johansen Beldo, leder for NSO.

Han mener at statistikken ikke gjenspeiler det mangfoldet NSO har, og legger vekt på at talerfordelingen generelt sett er for dårlig.

– Av 200 personer med talerett er det ikke så mange som har vært på talerstolen i det hele tatt. Det er viktig at alle benytter seg av stemmen sin når de taler studentenes sak. Kun da får vi frem mangfoldet i studentbevegelsen, sier han.

Beldo oppfordrer deltakerne på landsmøtet til å benytte seg av svarskjemaene som sendes ut i etterkant, slik at de kan brukes til å forbedre statistikken til neste landsmøte.

Kjønnsdelt formøte

Men for Heyerdahl løser ikke generelle oppfordringer utfordringene knyttet til kjønnsfordelingen.

I et tidligere debattinnlegg på landsmøtet taler hun for kjønnskvotering i høyere utdanning, noe hun mener også kan overføres til landsmøtet.

– Det kan kvoteres inn kvinner når delegatene som skal reise til landsmøtet skal velges, foreslår hun.

I tillegg mener hun at ordstyrebordet også burde oppfordre og prioritere kvinner i debattene på landsmøtet og man kan sette en maksgrense på replikker og innlegg i debatten, slik at det ikke bare blir de samme som får dominere.

Heyerdahl støtter også tiltakene som vurderes av den nyinnvalgte velferds- og likestillingsansvarlig, Fam Karine Heer Aas, for å få bukt med den mannsdominerte debattkulturen.

– For eksempel kunne en del av formøtet vært kjønnsdelt. Vi må se til andre organisasjoner, der noen bruker kvinneforum som tiltak, sier Aas.

Nyvalgt: Fam Karine Heer Aas vil ta grep før neste landsmøte.

– Siste gang

Formøtet før årets landsmøte ble holdt i Trondheim i starten av april. Her får de som ikke har vært på landsmøtet før en innføring i hvordan man jobber i studentpolitikken. Beldo selv hadde et kurs som oppfordret alle til å gripe talerstolen, men kjønnsbalanse var ikke et spesifikt tema.

Heller ikke på fremtidige formøter synes Beldo at kjønnsdeling er et riktig tiltak.

– Kjønnsdeling bidrar til å skape skiller mellom studentene og er heller ikke godt for innholdet i debattene. Vi må heller finne løsninger som samler studentene, mener Beldo.

Det nye arbeidsutvalget, med den nyvalgte lederen, Håkon Randgaard Mikalsen, i spissen, har uten tvil en utfordring foran seg når det kommer til å finne løsninger på kjønnsrepresentasjonen.

– Hakon har gitt oss et mål om at det er siste gang vi skal få se en slik statistikk over kjønnsrepresentasjonen i NSO. Det har jeg tenkt å jobbe for, sier Aas.