Paff: Universitas møter den nyvalgte lederen rett etter resultatet er offentliggjort. Mikalsen er satt ut etter å blitt møtt av stor jubel på talerstolen.

Håkon Randgaard Mikalsen: – Nå gleder jeg meg til å ta en pils

TØNSBERG (UNIVERSITAS): Den nyvalgte lederen gleder seg til søvn og øl før han går løs på utfordringene.

Det er akkurat blitt klart at Norges studenter har fått en ny leder. 26 år gamle Håkon Randgaard Mikalsen skal ta studentbevegelsen videre.

– Jeg var ikke sikker på om jeg skulle vinne i det hele tatt, det kom som et stort sjokk, sier Mikalsen til Universitas.

Han er tydelig utladet etter ledervalget, men svært glad for å ha fått tilliten fra landsmøtet.

– Nå gleder jeg med til å ta en pils og sove lenge.

Tidligere denne uken ble det klart at mannen, som har vært leder for Studentparlamentet ved UiB, ble innstilt som ny leder av organisasjonen. Lørdag formiddag valgte landsmøtet å gi han tillit til å være leder i Norsk studentorganisasjon.

Hvorfor valgte landsmøtet akkurat deg?

– Du får spørre landsmøtet. Jeg håper at de har tro på de konkrete løsningene og tiltakene jeg har snakket om. I tillegg til at jeg er riktig person ti lå sette ord på frustrasjonen til studentene, og lede arbeidsutvalget i organisasjonen.

Gratulerer: Lederkandidat Kai Steffen Østensen gratulerer Mikalsen etter at resultatet ble offentlig.

Flere utfordringer

Mikalsen er tydelig på hva som blir organvisjonens største utfordring.

– Det har kommet tydelige signaler fra regjeringen om at de vil utrede foretaksmodellen. Det er en stor utfordring vi må møte.

Mikalsen sikter til modellen som skal gjøre universitetene mer uavhengige av staten. Kritikere har fryktet at en større økonomisk autonomi i ytterste konsekvens kan føre til blant annet skolepenger.

– Hvis man går videre med foretakmodellen vil det snu helt opp ned på studenthverdagen, sier han.

I tillegg ønsker Mikalsen å sette fokus på studenters økonomi og psykiske helse.

– Vi vet fra tidligere tall at 1 av 5 studenter sliter med alvorlige psykiske symptomplager. Og at 9 av 10 studenter er avhengig av deltidsjobb eller støtte hjemmefra. Vi må stå opp for studentdemokratiet og studenters økonomiske helse.

– Viktig med kritikk

NSO har mottatt kritikk fra flere om at de er lite synlige, få studenter har en oppfatning av hva organisasjonen holder på med.

Mikalsen mener NSO må bli flinkere til å kommunisere gjennomslagene sine.

– Vi må vise fram hvilke saker vi jobber med, og løsningene må vises for studentene. Hvilke utfordringer vi løser må kommunisere tydelig, sier han.

Får NSO urettferdig mye kritikk?

– Både ja og nei. Jeg tror det er viktig med kritikk av organisasjonen. Det er med på å synliggjøre hva vi holder på med. Men som alt annet kan kritikken også være ubegrunnet.