Fagskole: Forrige uke omtalte Universitas flere varsler mot ledelsen mot skolen. Rett etterpå iverksatte de en undersøkelse på skolen. Foto: Eirik Bryhn Jacobsen.

Bårdar gjennomførte undersøkelse om trakassering etter Universitas-avsløring

Privatskolen Bårdar har gjennomført en spørreundersøkelse blant studenter og ansatte om trakasseringsvarslene, men fagforbundsleder er likevel ikke imponert.

I forrige uke kunne Universitas avsløre at flere organisasjoner, deriblant fagforbundet Musikernes fellesorganisasjon (MFO), hadde mottatt varsler fra ansatte og studenter ved fagskolen Bårdar.

Bårdar selv forklarte at de ikke hadde mottatt noen slike varsler, nå vil de undersøke om det er systemet på skolen som har sviktet.

Bakgrunn: Varsler mot ledelsen på Bårdar

Anonym miljøundersøkelse

Direktør for Bårdar akademiet, Bengt Olsen, forteller at de tok grep så fort de ble kjent med varslene.

– Vi har iverksatt prosedyre på det. Vi har hatt møter med med verneombud, studentrådsleder, tillitsvalgte, og representant for ansatte, i tillegg til å ha gjennomført en anonym miljøundersøkelse, sier Olsen til Universitas.

Bårdarstudenter blir brukt som gratis arbeidskraft: – Du ville ikke invitert en rørlegger hjem for å fikse rørene dine gratis

Han oppgir videre at den anonyme undersøkelsen inneholdt spørsmål om de tingene Universitas skrev om i forrige uke.

– Den gikk på trivsel, miljø, og om noen har opplevd tilfeller av trakassering. Det er klart at vi, som alle andre, har stor interesse av å avdekke dette om det har skjedd. Så får man løst opp i flokene.

– Siden hverken tillitsvalgt eller verneombud har fått noe melding om det må man jo også se om det er noe i de rutinene som ikke fungerer som det skal.

– Kan du si noe om resultatet av denne undersøkelsen?

– Nei, det må vi ta internt først. Vi skal ha et allmøte i morgen.

Vi spør fra Bårdar: –Du er dårlig til å stille spørsmål

– Ikke profesjonelt

MFOs forbundsleder Hans Ole Rian, som også mottok varslene Universitas skrev om, er ikke videre imponert over tiltaket til Bårdar. Han mener at undersøkelsen burde avholdes av eksterne aktører, og ikke av skolen selv.

Ikke imponert: Hans Ole Rian, leder for MFO, mener undersøkelsen er løst på en kritikkverdig måte. Foto: Eirik Bryhn Jacobsen

– Det bør være profesjonelle som utformer spørsmålene og tolker svarene, for å sikre optimal kvalitet. Da er det ingen tvil om at anonymiteten til de som svarer blir ivaretatt.

Olsen stiller seg undrende til hvorfor Rian velger å kommentere dette overfor Universitas, i stedet for å ta kontakt med skolen.

– Vi ønsker en god dialog med fagforbundene, herunder MFO, og stiller oss undrende til at Hans Ole Rian ikke har tatt kontakt med oss direkte, men kommuniserer gjennom Universitas. Vi kommer derfor til å invitere Rian til et møte slik at vi får konkretisert hva dette handler om.