Saksøker staten: I nesten tre år har studenten vært utestengt fra Universitetet i Oslo.

Student utestengt fra UiO – nå saksøker han staten

Etter varsler om seksuell trakassering ble en student utestengt fra Universitetet i Oslo. Nå krever han to millioner kroner fra staten.

Etter fem år på et profesjonsstudium ved Universitetet i Oslo, ble en student funnet enstemmig uskikket og kastet ut av universitetet.

Flere av hans medstudenter hadde varslet om studentens seksualiserte atferd. Ifølge regjeringsadvokaten var denne så ille at studenten ikke egner seg å gå ut i profesjonen han utdanner seg til.

– Dokumentasjonen i saken viser at han også har opptrådt krenkende og truende overfor sine medstudenter, og at han ikke tok nei for et svar og stadig utfordret andres grenser, står det i statens sluttinnlegg.

Psykiske grenseoverskridelser

En av saksøkerens tidligere medstudenter forteller til Universitas at han var langt eldre enn de andre på studiet. Likevel var han populær blant medstudentene både i og utenfor forelesningssalen og arrangerte flere klassefester i starten, forteller hun.

Det tok halvannet år før oppførselen hans skal ha begynt å bli ubehagelig.

– Etterhvert dreide samtalen seg mye om sexlivet hans. Han snakket mye om utseendet til kvinnelige medstudenter og hvordan han tenkte at de var i senga. Da jeg prøvde å dreie samtalen vekk fra temaet kalte han meg for prippen, forteller hun.

Ifølge medstudenten ble hun aldri trakassert fysisk, men hun mener det skjedde psykiske grenseoverskridelser, ettersom hun ba han om å slutte flere ganger.

Bekymringsmeldinger

Studenten skal ha vært svært pågående mot enkelte, og det nådde et punkt hvor hun mente at mannen var uegnet for studiet. Hun bestemte seg for å melde til skikkethetsutvalget. I etterkant av varselet kom det også inn flere bekymringsmeldinger mot mannen.

Nå har studenten vært utestengt fra studiet i tre år, og kan derfor søke om nytt opptak. I teorien kan han derfor returnere og fullføre siste året – med mindre UiO på nytt beviser at han er uskikket.

– Les også: Studenter tier om seksuell trakassering

Forhåndsdømt

Grunnen til at vedkommende nå saksøker Kunnskapsdepartementet, er fordi han mener han er uskyldig kastet ut av studiet. Derfor krever han erstatning på 1,8 millioner kroner i tapt inntekt, og 150 000 kroner i oppreisning.

I sluttinnlegget mener saksøkeren at vedtaket om utestenging er bygget på feil faktum. Han mener nemlig at bekymringsmeldingene er oppkonstruerte og uriktige.

– Anklagene kommer fra en bestemt venninnekrets, som også skal ha utsatt saksøkeren for mobbing, står det i sluttinnlegget.

Han mener forelesere og ansatte ved instituttet har utsatt han for indirekte diskriminering som følge av sin alder og at det har gjort han forhåndsdømt.

– Bekymringsmeldingene er «i det hele tatt er svært vage og uten noe konkret innhold» og hadde ikke blitt ført frem om det ikke hadde vært for hans alder. Anklagene kan ha vært for vage til å bli fulgt opp dersom de var rettet mot en yngre jevnaldrende student.

Rettsaken begynner tirsdag 24. april med 16 vitner tilstede, blant de flere tidligere medstudenter. Verken studentens advokat Robina Hussain i Advokatfirmaet Elden eller regjeringsadvokat Kari Sigurdsen ønsker å kommentere saken.

– Les også: Universitetet i Oslo brukte ti måneder på å konfrontere ansatt med varsel om seksuell trakassering