Studentleder: Håkon Randgaard Mikalsen ligger godt an til å bli ny leder i NSO. Foto: Toril Sunde Apelthun / Studvest

Studentlederen i Bergen er favoritt til å bli Norges mektigste student

Valgkomiteen har innstilt Håkon Randgaard Mikalsen som ny leder i Norsk studentorganisasjon (NSO).

Valgkomiteens innstilling

• Leder: Håkon Randgaard Mikalsen
  • Nestleder: Eigil Hole Lønning
  • Fag- og forskningspolitisk ansvarlig: Kine Nossen
  • Fag- og læringsmiljøpolitisk ansvarlig: Sofie Carlsen Bergstrøm
  • Velferd- og likestillingspolitisk ansvarlig: David Valen Aadland
  • Internasjonalt ansvarlig: Jone Trovåg

Klokka 12 i dag la Valgkomiteen i NSO frem sin innstilling til det nye arbeidsutvalget i organisasjonen. Av fire lederkandidater er det lederen av Studentparlamentet ved Universitetet i Bergen, Håkon Randgaard Mikalsen, som har klart å vinne hjertet til komiteen.

– Det er veldig hyggelig å bli innstilt, men Carl I. Hagen har vist at en innstilling ikke trenger å bety så mye, sier Mikalsen til Universitas.

Han forteller at han er fokusert før landsmøtet, og at han setter pris på at Valgkomiteen har tro på hans prosjekt.

– Så får vi håpe at det går bedre med meg enn Carl Ivar.

– Stødig og trygg leder

Studentlederen fra Hamar ble enstemmig innstilt av Valgkomiteen.

– Håkon slår Valgkomiteen som en stødig, trygg og god leder. Han har en strategisk og faglig sterk tilnærming til ledervervet, men evner samtidig å se kreative løsninger og forskjellige innfallsvinkler på arbeidet, sier Ine Sophie Atterås, representant i Valgkomiteen i innstillingen.

Alle lederkandidatene har vært gjennom intervju, fått skriftlige oppgaver, og vært gjennom en debatt før komiteen falt ned på innstillingen.

Avgjøres førstkommende helg

– Jeg brenner for at vår generasjon skal få de samme mulighetene som våre foreldre fikk. Som økonomien har utviklet seg har utdanning blitt mindre tilgjengelig for folk. Hvis vi skulle holdt tritt med studiestøtten våre foreldre fikk, måtte vi ha fått 35.000 mer i året. For de fleste tilsvarer det et halvt års husleie eller mer. Det har stor betydning for hvordan du klarer deg med tanke på grunnleggende utgifter, sa Mikalsen i [et intervju med Universitas i forrige uke om hvorfor han vil ha lederjobben.](1)

Hvem som blir leder avgjøres førstkommende helg på organisasjonens landsmøte. Mikalsen kjemper om ledervervet mot Kai Steffen Østensen (UiA), Ida Austgulen (HiB) og Marte Øien (NTNU).

Det er derfor ikke gitt at Mikalsen blir leder. Ifjor var tidligere leder av Studentparlamentet i Oslo, Hans Christian Paulsen, innstilt til vervet, men landsmøtet valgte heller nordlendingen Mats Johansen Beldo i [det som ble omtalt som et distriktsoppgjør](2).

Tapte debatten

Nå jobber Paulsen som politisk kommentator i Universitas. [I en anmeldelse av lederdebatten trakk han frem Kai Steffen Østensen som den desidert beste.](3)

Ifølge Paulsen gikk Mikalsen tapende ut av debatten fordi han ikke var godt nok forberedt og tok for få replikker. Han fikk likevel ros for å være «en ideolog som snakker med store pennestrøk.»

Saken oppdateres!