Dyr: Foredrag med nåværende justisminister, Tor Mikkel Wara, fikk Lånekassen til å åpne lommeboken. Foto: First House

Wara holdt et foredrag på en time for Lånekassen. Prislapp: 12 500 kroner

Noe av det siste Tor Mikkel Wara gjorde før han ble justisminister var å holde et foredrag for Lånekassen. Timeprisen var skyhøy.

Etter noen turbulente uker, gikk Sylvi Listhaug av som justisminister i slutten av mars, og Erna Solberg måtte ut på jakt for å finne en som kunne ta hennes plass.

Den 4. april hadde avgjørelsen falt. Tor Mikkel Wara returnerte fra PR-bransjen, og ble Norges nye justisminister. Som følge av dette har hans tidligere arbeidsgiver, First House, publisert deler av Waras kundelister. Der kommer det frem at Lånekassen er blant de siste som har benyttet seg av den nåværende justisministerens tjenester.

Svindelforsøk: Studenter forsøkte å svindle seg til 36 millioner kroner

Visste du?

• Bare to måneder før Wara ble justisminister, ga han politiet en innføring i lobbyarbeid. Nå har han det øverste ansvaret for politiet.

– Verdt pengene

Den 6. mars arrangerte Lånekassen en fagdag for sine ansatte. Wara var leid inn for å snakke om «politiske prosesser på Stortinget».

– Tema for dagen var å få bedre innsikt i politiske prosesser som et ledd i at Lånekassen har et strategisk mål om å «styrke vår rolle som en aktiv og kunnskapsrik samfunnsaktør», blant annet ved å gi økt faglig merverdi til Kunnskapsdepartementet, sier kommunikasjonsdirektør i Lånekassen, Solbjørg Sørensen, til Universitas.

Lånekassen fylte 70 år: –Har vært med å bygge landet vårt

Totalt betalte Lånekassen 12 500 kroner for foredraget som varte i én time.

– Er det ikke dette i overkant mye å betale for et times foredrag?

– Det er vanlig at dyktige foredragsholdere tar seg betalt for sine foredrag.

– Var timen med Wara verdt pengene?

– Vi har fått gode tilbakemeldinger fra de ansatte om at foredraget var lærerikt, interessant og nyttig, så vi mener at Wara sitt innlegg var verdt pengene.

Har du lest? Kjære Lånekassen, gratulerer med dagen

Vanlig pris

Sørensen mener at det er nødvendig for Lånekassen har å hyre inn eksterne foredragsholdere for å «sikre gode, moderne løsninger, og engasjerte og oppdaterte medarbeidere».

– Ved å invitere eksterne foredragsholdere til Lånekassen er det mange av våre medarbeidere som får nytte av foredragene. Alternativkostnaden vil ofte være at få fra Lånekassen deltar på andres arrangementer og med foredrag som er mindre tilpasset Lånekassens behov, sier hun.

Per Høiby, administrerende direktør i First House, forteller at prisen på foredraget er innenfor det normale for dem, og understreker at prisen også inkluderer forberedelser.

– Hva er det dere kan tilby som er så verdifullt?

– I First House har vi rådgivere med bakgrunn fra topposisjoner i næringsliv, finans, politikk og media. Rådgiverne i First House har stått i stormen og lært av det. Erfaringen kommer kundene til gode når de ønsker å bli sett, hørt og forstått for å nå sine mål.

Universitas har vært i kontakt med Tor Mikkel Wara gjennom justisdepartementet. Ministeren hadde ikke anledning til å kommentere oppdraget.