Ekspert: Silje Sandmæl gir deg sine beste tips. Foto: Presse

Spare-Silje: Slik kan du håve inn tusenlapper på skatten som student

Virker planene om syden i sommer fjerne etter å ha fått baksmell på skatten? Fortvil ikke. Dette er fradragene som kan hjelpe deg.

På onsdag ble skattemeldingen offentliggjort. For de som hadde betalt for mye skatt betyr dette nye tusenlapper inn på konto. For resten kan en en stor baksmell ha stor innvirkning på en allerede sulteforet lommebok.

Alt håp er imidlertid ikke ute. Det finnes saftige fradrag du kan benytte deg av, men studenter er, ifølge forbrukerøkonom i DNB Silje Sandmæl, altfor dårlige til å se disse mulighetene.

– Det er en skam at vi ikke forstår skattemeldingen vår. Og de som tjener på det er dessverre staten. Jeg tror det er langt flere som kunne fått igjen på skatten bare de hadde sjekket skattemeldingen sin bedre, sier hun til Universitas.

Sandmæl peker på at det kan få alvorlige følger om man ikke endrer skattemeldingen sin.

– Det er flere grunner til at du bør sjekke skattemeldingen din. Dersom noe er feil som du kunne ha oppdaget kan det medføre tilleggsskatt. Du kan også gå glipp av fradrag og ende med å betale for mye.

Dette fradragene du må vite om som student ifølge forbrukerøkonomen:

Boligsparing

Er du under 34 år og har en skattbar inntekt (cirka 75 000kr) kan du få redusert skatten gjennom sparing i BSU. Fyller du opp BSU-kontoen din med maksbeløpet, som er 25.000 kroner.

Da får du 20 prosent skattefradrag. Det betyr at du vil få 5.000 kroner mindre i skatt.

Pendlerfradrag

Hvis du studerer et annet sted enn du bor og får en jobb på studiestedet, kan du ha rett på pendlerfradrag.

Et eksempel er Kari på 20 år som studerer i Oslo. Til vanlig bor hun sammen foreldrene sine i Bergen.

Hun tar seg en sommerjobb i Oslo hele juni og juli, samt besøker foreldrene sine i perioden og regnes derfor som pendler. Som pendler, kan du ha rett til fradrag på både kost, losji og reise.

Kostnader til utdanning

Kostnader til å oppnå en bestemt kompetanse eller grad, for eksempel grunnutdanning, videreutdanning, spesialisering eller lignende, får du i utgangspunktet ikke fradrag for.

Men, ifølge skatteetaten kan kostnader du har til å holde vedlike en utdanning, og/eller til å holde deg à jour med utviklingen i faget, være fradragsberettiget hvis du bruker utdanningen til å oppnå inntekt.

Da har du rett til fradrag for kostnader direkte knyttet til utdanningen. Eksempler på dette er undervisningsavgift, semesteravgift, eksamensavgift og skolebøker. Disse kostnadene inngår i post 3.2.1 for minstefradrag, dersom du velger minstefradrag i stedet for fradrag for faktiske kostnader som skal plasseres i post 3.2.2.

NB: Det er kun kostnader du har til å vedlike en utdanning, og/eller til å holde deg à jour med utviklingen i faget, være fradragsberettiget hvis du bruker utdanningen til å oppnå inntekt.