Amerikansk diner: Flere ansatte forteller om dårlige arbeidsforhold ved The Nighthawk Diner. Foto: Jil Yngland

Tidligere ansatt ved The Nighthawk Diner: – Jeg skal aldri tilbake i restaurantbransjen

Tidligere ansatte ved The Nighthawk Diner er ikke overrasket over anklagene mot restauranten. – De prøvde definitivt å skvise så mye ut av oss som mulig, sier Christopher Langston.

Inter Universitas

• This story is written by Inter Universitas.
  • Inter Universitas is the international, English language section of Universitas. Featuring both translations and original articles, Inter is Oslo's top source for international student news in English. Go to the Inter Universitas Facebook page or universitas.no/news for more.

Flere tidligere ansatte ved The Nighthawk Diner [støtter Lauren Guido og de fire andre kildene fra forrige ukes Universitas.](1) En av dem er Christopher Langston (36) fra Canada. Han var med helt i oppstarten av restauranten, og jobbet der hovedsakelig som kelner fra 2010 til 2013 ved siden av studiene.

– Det er vanskelig å få jobb med selv moderate norskkunnskaper, sier han. Han forteller at han var glad for muligheten dineren ga ham, til tross for at de «definitivt ikke hadde den norske arbeidskulturen».

Bakgrunn: Fem utenlandske ansatte forteller om svært dårlige arbeidsforhold på The Nighthawk Diner

Kjenner ikke rettighetene

Langston tror at mange som kommer fra land der arbeidslovene er dårligere, ikke kan de nye rettighetene sine i Norge. Videre mener han at det er vanskelig å vite hva som er lovlig og ulovlig om man ikke er oppvokst i landet og kjenner kulturen, språket og reglene.

– Mange av de ansatte var bare glade for å ha en inntektskilde med helseforsikring og feriepenger, og ville ikke stille for mange spørsmål.

Han forteller om en tidlig episode der ledelsen ikke ville betale de ansatte for obligatoriske ansattmøter.

– Det virket ikke som om eierne egentlig brydde seg noe om oss. Jeg tror ikke de er noen spesielt onde mennesker, men de prøvde uten tvil å skvise så mye ut av oss som de kunne.

Langston presiserer at dette var før daglig leder Timon Page begynte å jobbe på restauranten. Hans påstander har ingen tilknytning til Page.

– Polarisert arbeidsmiljø

En annen tidligere ansatt, som ikke vil stå frem med navn, forteller at han aldri mer vil jobbe i restaurantbransjen etter opplevelsene på dineren. Han sier at heller ikke han fikk timene eller pausene kontrakten ga ham krav på.

– Min nærmeste leder hadde verken arbeidsstolthet, ydmykhet eller respekt for sine ansatte. Han trakasserte meg og andre ansatte gjentatte ganger, forteller kilden.

Han beskriver arbeidsmiljøet som polarisert.

– Alle ble behandlet dårlig, men de utenlandske arbeidstakerne ble helt klart overkjørt.

Ifølge ham skylder The Nighthawk Diner ham flere tusen i form av manglende lønn. Han sliter psykisk og har ikke orket å gå til Arbeidstilsynet.

Kilden sa nylig opp på dineren, og er nå i ny jobb.

– Jeg skal aldri tilbake i restaurantbransjen etter denne erfaringen.

– Vi er opptatt av arbeidsgivers plikter

Timon Page mener The Nighthawk Diner overholder sine forpliktelser som arbeidsgiver, og at dette har vært tilstanden også før han startet på restauranten.

– De påståtte hendelsene det refereres til beskrives å ha skjedd i perioden 2010-2013, således før jeg begynte som daglig leder. Jeg har ingen kjennskap til disse påståtte episodene, skriver han i e-post.

– Generelt kan jeg imidlertid si at The Nighthawk Diner er opptatt av å overholde arbeidsgivers plikter, herunder utbetale lønn, legge til rette for pauser og ha et fullt forsvarlig og godt arbeidsmiljø. Jeg mener også at vi overholder disse forpliktelsene. Så vidt meg bekjent har dette vært en kultur som også har vært på The Nighthawk Diner forut for at jeg begynte her, skriver han og legger til:

– Hva gjelder påstandene om manglende informasjon om gjeldende regelverk får alle de ansatte en Code of Conduct sammen med arbeidskontrakten som beskriver deres rettigheter når de begynner her. Relevant regelverk er også tilgjengelig i HMS-mappen som er lett tilgjengelig for de ansatte. Vi tilbyr også gratis norskkurs til våre ansatte for de som måtte ønske det. Jeg er selv fra Canada og er opptatt av at både norske og utenlandske arbeidstakere skal ha det fint hos oss.