Det humanistiske fakultet: Professoren som blir anklaget jobber på HF ved UiO. Arkivfoto: Roar Blåsmo-Falset

Klage mot professor: – Hun sier at den eneste grunnen hun underviser er plikt

En student har klaget inn en professor på Blindern for å ha absolutt ingen pedagogiske interesser. Rektoren ved UiO oppfatter imidlertid gode holdninger blant foreleserne.

«Jeg har fått inntrykk av at hun ikke er interessert i å undervise i det hele tatt. Hun startet en forelesning med å si at eneste grunn til at hun underviser, er fordi hun er pliktet til å gjøre det om hun vil forske.»

Slik lyder anklagen mot en professor som foreleser på Det humanistiske fakultet, ved UiO, som Universitas har fått innsyn i.

Studenten som står bak klagen beskylder også professoren for å oppføre seg nedlatende når hun svarer studentene sine på spørsmål, og at hun har et ønske om å rette på absolutt alt.

«Det er vanskelig å bli motivert av en professor som ikke virker interessert i å gjøre jobben sin», skriver klageren.

Klage: Foreleser anklages for å ha kalt studenter parasitter

Skaper ukultur

Universitas har den siste tiden skrevet flere saker om jusprofessor Benedikte Høgbergs tordentale til sine studenter, der hun blant annet sa at «professorer skal ikke ha pedagogiske evner.»

Leder for Norsk studentorganisasjon (NSO), Mats Johansen Belbo, syntes det er synd at professorer har en oppfatning om at arbeid med undervisning ikke er viktig.

– NSO mener at alle som jobber som professorer burde både forske og undervise fordi det vil gi positive synergieffekter som er med på å øke utdanningskvaliteten, sier han.

Har du lest? Dette er skrekk-foreleserne

Videre fraråder han professorer i å komme med uttalelser som kan få studentene til å tvile på undervisningsmotivasjonen deres.

– Slike uttalelser er med på å skape et større skille mellom studentene og professorer, og kan i verstefall skape en kultur hvor de to ulike partene ikke snakker sammen. Det er også med på å sende signaler om at det ikke er vits for studentene å møte til undervisning, fordi de føler at de like gjerne kan oppnå kunnskapen de trenger på egenhånd, sier han.

Eksamensvakt: Fikk student til å tro hav var psykotisk

Absurde utsagn

Førstelektor ved Institutt for helsevitenskap på Høyskolen Kristiania, Ole Petter Hjelle slår seg også svært uenig i påstanden om at studenter ikke skal kunne forvente pedagogiske evner av professorer. Selv har han gått helt til topps i Morgenbladets kåring av fantastiske forelesere, og han begrunner meningen sin.

– Det er vanskelig å tro at de som står og underviser faktisk kan komme med slike umotiverende utsagn. Studenter skal selvfølgelig kunne forvente at foreleserne de møter er dyktige pedagoger. Alt annet hadde vært meningsløst. Undervisning og forskning er likestilte samfunnsoppdrag for norske universiteter og høgskoler. Det er dette som er jobben vår, fastslår han.

Oppfatter gode holdninger

Rektor ved UiO, Svein Stølen, mener at uttalelsen til Høgberg, og denne klagen ikke er representative for undervisere ved UiO. Han opplever at det er stor entusiasme blant professorene ved universitetet for å forelese.

– Hva skal man kunne forvente av en professor?

– Universitetene har tre hovedoppgaver – undervisning, forskning og formidling. Vi forventer at våre professorer bidrar på en god måte til å nå alle disse målene. Vi ønsker å være et ledende europeisk forskningsuniversitet. Vår politikk går ut på å kople forskning og undervisning enda tettere.

Stølen ønsker ikke å gå inn i enkeltuttalelser eller enkeltsaker, men han er glad for dialogen som er opprettet rundt professorenes utsagn når det kommer til pedagogikk.

– Vi må bedre dialogen og redusere sterkt polariserte og følelsesladede meningsutvekslinger i forelesningssalene. Det tjener ingen på, sier han.

Universitas har vært i kontakt studiedekan ved HF, Eirik Welo. Han ønsker ikke kommentere innholdet, men understreker at klagen blir fulgt opp.