Monopol i oppløsning? Foodora har begynt å levere til Blindern. Foto: Presse

SiO-monopolet er historie – nå leverer Foodora til Blindern

Lenge har debatten om SiO-maten er god nok for studentene på Blindern pågått. Nå kan blindernstudentene endelig benytte seg av flere av byens fristende alternativer.

De siste månedene har debatten om kvaliteten på SiOs kantinetilbud rast. Noen kjemper hardnakket mot monopolet studentsamskipnaden har på matservering, mens andre [holder flammende forsvarsinnlegg for aktøren.](8)

Nå utnytter Foodora det smutthullet i SiO-monopolet som flere andre leverandører har benyttet seg av i flere år, nemlig utkjøring av mat.

Bakgrunn: Flertallet av studenter vil oppheve SiOs monopol

Innfrir studentenes ønsker

Markedssjef for Foodora, Camilla Lilleby Kildal, er glad for å kunne innfri mange studenters ønske om bedre og varierende mat på Blindern.

– Studentene kan glede seg til større variasjon i mattilbudet! Vi vet at dette har vært et ønske fra mange, spesielt med lange dager på lesesalen, sier hun til Universitas.

Utvidelsen er en del av et prøveprosjekt, der maten blir kjørt i bil, i stedet for av de karakteristiske syklistene. Maten kan derfor bestilles både fra en rekke restauranter i nærområdet og i sentrum.

– Her tester vi oss frem for å optimere vårt system, men også for å hele tiden tilby kundene det utvalget de ønsker, forsikrer Kildal.

Som tidligere student er markedssjefen sikker på at dette vil lyse opp dagen for studentene på lesesalen.

Les også: Kaffen på Stortinget er seks ganger så billig som hos SiO

Sparer dyrebar lesetid

Kildal argumenterer for at matlevering fra Foodora er både lett tilgjengelig og tidsbesparende for travle studenter i eksamensperioden.

– Studentene trenger ikke lenger å bruke verdifull tid på å handle eller gå ut. Det å ha både lunsj og middag tilgjengelig på mobilen, for så å kunne bruke ventetiden på å lese, det er perfekt, overbeviser Kildal.

– God mat er viktig for hjernen

For de studentene som nå akker seg over at lommeboken ikke strekker til Phad Thai uansett om den er kjørt aldri så langt og serveres inne på kollokvierommet, minner Kildal om at man kan gå sammen om å bestille.

– Det gjør at kostnaden ikke blir all verden, sier hun og legger til at god mat tross alt er viktig for hjernen.

Rektor Peter Tornquist har mistet tålmodigheten til SiO: – Jeg lurer på om de ganske enkelt ikke får det til

Ingen panikk hos SiO

Administrerende direktør for SiO Mat og Drikke, Steffen H. Greff, gir ikke uttrykk for at SiO-monopolet er truet.

– Studentene har også i dag flere andre aktører å velge i mellom som leverer mat til Blindern, så dette er ikke noe nytt for oss, kommenterer han.

Han mener videre at SiO skiller seg fra andre aktører gjennom å ha studentstyring og studentvelferd som formål.

– Dette gir studentene det siste ordet i utviklingen av sitt eget tilbud. Vårt fokus er å levere et så bra tilbud som mulig til studentene, basert på studentenes behov, sier han.

Har du fått med deg sagaen om SiO-kokken Jerome Vincendeau?

Begynnelsen: Studenter raser mot maten på MF

SiO-kokk på KHiO tar kontakt med Universitas: Her serverer vi gourmetmat