BAK FASADEN: Tidligere ansatte forteller om svært dårlige arbeidsforhold på Nighthawk Diner.
BAK FASADEN: Tidligere ansatte forteller om svært dårlige arbeidsforhold på Nighthawk Diner.

Fem utenlandske ansatte forteller om svært dårlige arbeidsforhold på The Nighthawk Diner: – Jeg har aldri følt meg så utnyttet

Ansatte forteller om fryktkultur og utfrysning på en av Oslos favorittrestauranter.

Midt på travle Grünerløkka ligger The Nighthawk Diner, et av Oslos mest populære brunsjsteder. I januar åpnet de også en ny avdeling på Frogner. På innsiden er imidlertid ikke ting som de skal, mener fem ansatte Universitas har snakket med.

I denne saken forteller de om det de mener er svært kritikkverdige forhold. Felles for dem er at ingen er fra Norge, og uten gode norskkunnskaper har de få alternativer til andre arbeidsplasser.

Det er grunnen til at fire av fem har bedt om å være anonyme: de er redde for å miste jobben. De er heller ikke klare over rettighetene sine, og når de spør, får de ikke svar fra ledelsen, sier de.

The Nighthawk Diner kjenner seg ikke igjen i beskrivelsene fra de ansatte. Hele tilsvaret deres kan du lese nederst i artikkelen.

Lauren Guido (22) er den eneste som ønsker å stå frem med navn og bilde.
Lauren Guido (22) er den eneste som ønsker å stå frem med navn og bilde.

Denne saken er skrevet av en reporter i Inter Universitas, vår seksjon for internasjonale studenter. Den engelske versjonen kan du lese her.

Bitter konflikt

Lauren Guido (22) er den eneste som ønsker å stå frem med navn og bilde. Hun har ikke lenger noe å tape. Guido kommer fra USA og studerer internasjonale miljø og utviklingsstudier på Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) i Ås. Hun jobbet på dineren på Grünerløkka, og føler seg grovt utnyttet.

Den siste tiden har hun vært i bitter konflikt med arbeidsplassen. Hun har ikke fått sparken, men føler seg frosset ut.

– Jeg har blitt dyttet ut av jobben min, forteller hun.

I tillegg anklager hun restauranten for å ikke ha betalt ut sykepenger, gitt henne timene hun har krav på gjennom arbeidskontrakten, eller gitt henne pauser i løpet av lange vakter. Til sammen mener hun at dineren skylder henne over 50.000 kroner.

– I tillegg har det dårlige arbeidsmiljøet mens jeg jobbet der ført til negative psykiske konsekvenser.

Universitas var med da Lauren møtte arbeidsgiveren til et drøftelsesmøte. De diskuterte kravene til studenten, men kom ikke til enighet.

Amerikansk diner

The Nighthawk Diner ble startet av utelivsmagnaten Jan Vardøen i 2010. Han står bak flere av Oslos mest kjente spisesteder, blant annet Villa Paradiso, Bar Boca, Aku Aku, Grünerløkka brygghus, og Vespa og Humla. Med en amerikansk diner-profil har restauranten nesten utelukkende internasjonale ansatte. Den eies fortsatt av Vardøen, samt fire andre deleiere.

En av dem er Timon Page, som er sentral i de ansattes fortellinger. Han fungerer som daglig leder på begge filialene.

– Ler av meg

«Anna» forteller at førsteinntrykket av arbeidsplassen var godt. Det varte imidlertid ikke så lenge. Hun sier at flere ansatte gjentatte ganger ikke har fått betalt for verken overtidsarbeid eller helligdager. Hun mener det er problematisk å ta dette opp med lederne, da man står i fare for å bli «presset ut», miste timer eller kun få «de verste vaktene».

– Når jeg har prøvd å snakke med sjefen om det, ler han av meg og sier at jeg skal gå og gjøre jobben min. Han tar meg ikke seriøst.

– De dreper arbeidsmoralen

Ifølge «Anna» setter ikke ledelsen av verken tid eller penger til å lære nye ansatte opp, for så å klage over at ingen er opplært godt nok.

– De dreper arbeidsmoralen blant de ansatte. Før jul sa Timon Page at vi ikke fortjente noe julebord, for vi var så dårlige i jobben vår. Jentene må gå i korte uniformer, selv om vi har sagt at gjestene oppfører seg «creepy».

Page selv benekter at han har kommet med en slik uttalelse om julebordet.

Anna har ikke varslet Arbeidstilsynet om forholdene, og forteller at andre ansatte heller ikke tør dette i frykt av å miste jobben. Ifølge henne forteller ikke managementet de ansatte noen ting om norske regelverk og rettigheter, vel vitende om at de ikke har noen kunnskaper om hva de har rett på.

– Begge avdelingene har veldig dårlige forhold. Dette var min første jobb utenfor hjemlandet mitt. Jeg har jobbet siden jeg var seksten, og har aldri følt meg så utnyttet.

NY FILIAL: The Nighthawk Diner har åpnet en helt ny filial på Frogner.
NY FILIAL: The Nighthawk Diner har åpnet en helt ny filial på Frogner.

– Det er kaotisk

«Lucas» kjenner seg igjen i mange av beskrivelsene. Han sier at heller ikke han har fått verken sykepenger eller timene han ifølge kontrakten har krav på. I tillegg forteller han om bygningsarbeidere som jobber i kjøkkenet mens det lages mat.

– Når jeg prøvde å ta opp problemene, ble jeg truet med å kun få de verste skiftene neste måned.

«Benjamin» er enig, og mener det er et stigma å si at man er syk.

– Jeg har overhørt folk ringe og si de er syke, hvor sjefen etterpå har sagt «for noe tull, han bare lyver».

I tillegg sier han at både kelnere og kokker må gjøre oppgaver som ikke er deres.

– Det er veldig kaotisk.

– Ille

«Arnold» forteller om et svært stort gjennomtrekk av ansatte. Ifølge ham har folk har sluttet over en lav sko, og flere er blitt frosset ut. Han sier også at det har vært mye kluss med kontrakter og lønn, og er er enig i at det mange ansatte føler på frykt og press.

– Timon prøver å true ansatte med at det finnes ingen andre jobber om vi slutter, fordi vi ikke snakker norsk.

Til tross for dette ser «Arnold» aktivt etter nye jobber.

– Det har blitt veldig ille nå. Den siste måneden har ventilasjonen vært ødelagt på kjøkkenet. Det er røyk hele tiden, enkelte steder kan man nesten ikke se noenting. Flere har blitt syke.

Her er tilsvaret fra The Nighthawk Diner

Daglig leder Timon Page og medeier Jan Vardøen svarer på anklagene fra sine ansatte.

Daglig leder på begge filialene Timon Page kjenner seg ikke igjen i beskrivelsene, og presiserer at The Nighthawk Diner er opptatt av overholdelse av arbeidsgivers plikter, også overfor Lauren Guido.

– Vi er forpliktet til og etterstreber å ha et fullt forsvarlig arbeidsmiljø hvor de ansatte kan ta opp ting, sier han.

– Vi har en «Code of Conduct» som alle ansatte mottar når de ansettes som angir hva de har krav på. Eventuelle relevante lover er også tilgjengelige i HMS-mappen.

Han stiller seg uvitende til at noen ikke har mottatt betaling for sykefravær i arbeidsgiverperioden eller timer de har jobbet. Han er imidlertid kjent med ett tilfelle der arbeidstaker ikke leverte sykemelding og derfor ikke fikk utbetalt sykepenger etter arbeidsgiverperioden.

– The Nighthawk Diner har gitt de arbeidstimene arbeidstakeren har krav på i henhold til arbeidskontrakten, og mulighet til pauser i henhold til det lovfestede og avtalte.

Videre sier han at dineren gjør sitt beste for å gi «tilstrekkelig opplæring» til de ansatte, og at det er beklagelig om det ikke er godt nok, men at de er heldige som har ansatte som gjør en så god jobb.

Mange ansatte

Page mener de gjør sitt beste for å gi de ansatte skift som samsvarer med de ansattes tidsplaner utenfor arbeidet.

– Vi har over 80 ansatte, så det er vanskelig å møte alles forespørsler. Det vi i hvert fall forsøker å sørge for er at våre ansatte får mengden skift de har rett til og at arbeidsmengden er i samsvar med arbeidsmiljøloven. Lønnsutbetalinger skjer også i henhold til gjeldende regelverk.

Angående kleskode sier Page at de ansatte selv velger om de ønsker å gå i kjole eller bukse.

– Våre ansatte skal ikke skal oppleve upassende oppførsel fra verken gjester eller andre ansatte på arbeidsplassen.

Får gratis norsktimer

Page stiller seg uvitende til anklagelsene om gjennomtrekk av ansatte, kontraktkluss, utfrysning eller fryktkultur.

– De ansatte gis imidlertid tilbud om gratis norsktimer dersom de ønsker det. Disse kursene ble tilbudt alle våre ansatte før kurset startet, og vi vil tilby alle ansatte samme mulighet når neste kurs begynner.

Han kjenner ikke til at ansatte må utføre arbeidsoppgaver som ikke er deres, men sier det i så fall er sterkt beklagelig.

– Trist

– Når det gjelder håndverkere, har det vært tider da teknikere har reparert kjøkkenutstyr mens vi var åpne, men alle de store reparasjoner har blitt gjort mens vi er stengt. Det har ved enkelttilfeller vært vanskelig å få tak i håndverkere utenom arbeidstid.

Page innrømmer at de har hatt problemer med ventilasjonen, men sier den har fungert som den skal siden midten av februar, og at han har beklaget forholdene til dem det gjelder.

– The Nighthawk Diner ønsker å presisere at vi tilstreber å overholde gjeldende regelverk og ha å ha et godt arbeidsmiljø. Det er trist å høre at noen arbeidstakere forteller at de ikke har opplevd det hos oss, men vi mener bestemt at vi har et veldig godt og inkluderende arbeidsmiljø.

– Ansatte skal ha det fint

Medeier Jan Vardøen forteller at han ikke er involvert i den daglige driften, og derfor ikke har inngående kunnskap om saken.

– Men ut i fra de opplysningene jeg har, mener jeg det ikke er faktisk hold i de anklagene som fremkommer i artikkelen. Vi tar alle anklager på høyst alvor og ser grundig på det. Det er vi forpliktet til. Ut i fra min erfaring stiller jeg imidlertid spørsmålstegn ved det journalistiske arbeid som er gjort i forbindelse med denne artikkelen. Generelt vil jeg presisere at vi er utrolig opptatt av å ha et godt arbeidsmiljø hos oss og det er første gang på 20 år at vi har fått slike tilbakemeldinger som de som fremkommer av artikkelen. Alle som jobber sammen med oss skal ha det fint, det er det aller viktigste.