Slik reagerer dekanen, studenter og ansatte på Høgbergs tale
Studenter føler seg hengt ut, mens dekan Dag Michalsen støtter Høgberg fullt ut.
På fredag gikk professor ved Det juridiske fakultet, Benedikte Høgberg, til angrep på dagens studenter på en forelesning. Hele talen ble lagt ut på Facebook, og har satt fyr på jusmiljøet.
Flere studenter ved fakultetet reagerer kraftig på måten Høgberg gikk ut mot studentene, og har kastet seg inn i Facebook-debatten. Inger Heggdal er en av dem. Hun mener jusprofessoren har henvendt seg til studentene på en nedlatende måte, der hun straffer alle, på vegne av noen få kommentarer på Jodel.
Bakgrunn: Jusprofessor skjelte ut studentene sine i forelesning
– Alltid er det noen idioter som sier noe dumt anonymt. Høgberg underminerer all slags konstruktiv kritikk mot foreleserne med hennes uttalelse.
Heggdal forteller at mange studenter ved Det juridiske fakultet opplever at de ikke blir hørt. Hun reagerer i tillegg på måten Høgberg har valgt å ta opp saken.
– Det er ikke greit å henge ut studenter på denne måten. Ikke er hennes klager representative for studentmassen og det hele oppleves som en kollektiv avstraffelse.
Les også: Her er Høgbergs tordentale til studentene
– Et paradoks
Jusstudenten Annifrid Huhtala reagerer også på måten studentene ble møtt på. Spesielt når karakterkrav og press på fakultetet er så høye som de er.
– Det ble sagt at vi studenter er late og får jussen servert på et gullfat.
Huhtala oppfatter det som et paradoks at studenter blir oppfordret til å jobbe og ha verv, samtidig som bruk av teknologi og podkast nå blir utelatt fra Høgbergs side.
– Det oppfattes som om hennes tid er mer verdt enn studentenes.
Les mer: Tidligere jusstudent slår tilbake mot Høgberg
– Uheldig
Jusstudent Nicolay Arntzen Bondi er kritisk til Høgbergs latterliggjøring av studenters fokus på formidlingsevner.
– Pedagogikk er helt sentralt for god læring og utvikling. Det er skremmende at en professor hevder at studenters ønske om god pedagogikk bør møtes med latter.
Professorkollega Geir Woxholth mener diskusjonen omkring formidling av faglig kvalitet kontra pedagogikk er en evigvarende sak. Spissformuleringen til Høgberg oppfatter han som uheldig.
– Dette er en formulering hun har nyansert betydelig. Jeg mener selv jeg ikke har gjort mitt beste hvis ikke undervisningen blir oppfattet som optimal, også pedagogisk.
– Helt merkelig
Leder for Juridisk studentutvalg, Maria Fiorello Conradi, har ikke deltatt i diskusjonen som har utartet seg i ettertid, men skjønner studentene som opplever at Høgberg greier alle studenter over samme kam.
– Jeg skjønner at det å fjerne podkast kan oppleves som en straff, selv om det antageligvis ikke var ment på den måten.
Leder for Studentparlamentet ved Universitetet i Oslo, Jens Lægreid, mener saken uten tvil er skadelig for forholdet mellom studenter og professorer.
– Hennes sitat om at professorer ikke trenger å være pedagogiske er en helt merkelig uttalelse.
Lægreid opplever det upassende fra Høgbergs side og forventer at dette blir fulgt opp av ledelsen ved Det juridiske fakultet.
– De må gjerne snakke litt om hva jobben hennes egentlig er og hvordan en best forholder seg til studentene.
Støtter Høgberg
Dekan ved Det juridiske fakultet Dag Michalsen forteller at han støtter Høgberg fullt ut.
– Anonym hetsing er helt utillatelig. Jeg forsvarer Høgbergs måte å sette grenser. Hun må reagere på slik netthets, selv om det kommer fra et mindretall. Undervisning er et kollektivt ansvar.
Michalsen forteller at han er svært provosert over flere av Jodel-meldingene.
– Foreleserne er den svake part når de mottar hets på denne måten.
Les flere saker fra Det juridiske fakultet:
Universitas-Ingrid: Dette er jussens magiske medisin
Misfornøyde med digital eksamen: -Dette er Karl Johans oppgjør med Blindern!
Høgberg i professorkrangel: -Personlig hevntokt