Pamper? Når Olav Thon skal drysse ut sine millioner i kveld, vil Jens Lægreid være til stede. Bildet til venstre er fra utdelingen i fjor. Arkivfoto: Adrian Nielsen/Erlend Daae Dalhaug

Studentleder dropper student-arrangementer. Feirer heller 8.mars med Olav Thon

Leder for Studentparlamentet ved UiO, Jens Lægreid, dropper studentdrevne arrangementer på kvinnedagen. Grunnen? Det blir prisdryss og middag med Olav Thon.

Jens Lægreid har en travel dag foran seg 8.mars. Først bærer det av sted til Tromsø, hvor lederen skal delta i en nettverkssamling for høyere utdanning, men så vender nesen hjemover til Oslo.

Her vil kvelden bestå i prisseremoni og middag når Olav Thon Stiftelsen deler ut sine faglige priser og støtte til forskning. Dette krasjer med de studentdrevne arrangementene som markerer kvinnedagen på kveldstid. Dette faller ikke i god jord hos lederen i Venstrealliansen.

Har du lest? Jens Lægreid frykter Zuckerburgs algoritmer

– Viktig med Thon

– Det er synd at leder ikke sender ut et sterkere signal om viktigheten av denne dagen: det er viktig at Studentparlamentet viser at vi tar kvinnesaken på alvor, sier Kristine Sørheim.

Lægreid forsikrer Universitas om at kvinnedagen er viktig for han. På spørsmål om hvorfor han da velger å ikke markere dagen sammen med studentene svarer han:

– Det er bare fordi jeg er opptatt på jobb i Tromsø. Det at jeg fikk invitasjon til Olav Thon Stiftelsens arrangement gjorde at jeg måtte dra tilbake til Oslo tidligere enn antatt.

– Kan du skjønne at det virker som du nedprioriterer å markere kvinnedagen med studentene her i Oslo?

Jeg hadde deltatt i Tromsø på studentarrangementer der, men å representere studentene på Olav Thon Stiftelsens arrangement er en viktig del av jobben. At de velger å legge arrangementet til kvinnedagen får de ta på sin kappe.

Slik gikk det da Olav Thon fordelte sine millioner i fjor: UiO-undervisere fikk penger

– Pampeproblem

Sørheim mener lederen skulle vært en foregangsfigur for det opplegget studentparlamentet har og frontet viktigheten av dagen og arrangementene i forkant. I tillegg synes hun lederen skulle vært der på selve dagen og gjerne holdt appell.

Det at lederen for studentparlamentet ikke møter studentene på kvinnedagen ser Sørheim på som en del av et mer gjennomgående problem.

– Både den lave valgoppslutningen og den labre interessen for studentpolitikk viser at studentparlamentet ikke er flinke nok til å ta tempen på studentmassen.

Hun legger til at de har mistet kontakt med studentene og ikke evner å være en sterk studentbevegelse:

– I stedet fremstår de som et forvokst elevråd i dress.

– Har lederen blitt en pamp?

– Jeg tror hele arbeidsutvalget og studentparlamentet har et pampeproblem.

Kvinnekamp? – Slev om jeg er kliss naken kan du faen ikke røre meg

Ikke et enmannsshow

Lægreid mener selv at han bare gjør jobben sin og svarer kritikken om at det blir for mye møter i dress og for lite kontakt med studentene ved å påpeke at studentparlamentet har åpne studentarrangementer fra ni til ni den 8. mars. Han håper mange studenter deltar der.

– Studentparlamentet er ikke noe enmannsshow, så dette lar seg kombinere.

Allikevel blir det Olav Thon som får lederens oppmerksomhet denne kvinnedagen og ikke studentenes markering.