Kutter ned på alkohol: President i SBIO, Emil Lundal, forteller at de vil innføre tiltak for å dempe alkoholbruken blant studentene i fadderuken. Arkivfoto: Adrian Nielsen

Slik endrer #metoo fadderukene

Alkohol og ujevne maktforhold preger de første ukene som ny student. Nå tar fadderordningene grep for å forhindre og håndtere seksuell trakassering.

#metoo-kampanjen har siden oktober satt fokus på seksuell trakassering, i hverdagen, på arbeidsplassen og i studiesammenhenger.

Så mange som 12 prosent har opplevd uønsket seksuell oppmerksomhet fra en medstudent eller ansatt, [viser en undersøkelse gjennomført av Sentio på oppdrag fra Universitas og Norsk studentorganisasjon fra i fjor.](4) Dette er over 30 000 studenter på landsbasis.

Fokus på informasjon og samarbeid

For å imøtekomme disse problemene har flere av institusjonene ved UiO innført nye forebyggende tiltak og varslingssystemer for å imøtekomme aktuelle problemer.

– Faddersjefene ved alle fakulteter har blitt kurset i grensesetting og bevisstgjøring om maktforholdet mellom faddere og nye studenter, sier Sarah Frost Logan, leder av faddersjefsekretariatet ved UiO.

Denne kunnskapen vil de videreføre til sine faddere før fadderuken. I år har man også vært mer bevisste enn tidligere på å informere om Vakt- og alarmsentralen ved UiO og hva de kan bistå med hvis det oppstår hendelser i studiestarten.

– Sammen med Oslomet og BI har vi utviklet en egen portal for faddere, sikresiden.no, hvor det står tydelige retningslinjer for hvordan de skal handle hvis det oppstår hendelser på arrangementer.

Retningslinjene på sikresiden.no informerer blant annet om hva som omfattes av begrepet seksuell trakassering. Man finner også tre punkter som forteller hva man kan gjøre dersom man blir seksuelt trakassert i jobb- eller studiesammenheng.

Husker du: Svartebørskaos på BI under fadderuka

Blitt mer bevisste

Også på Handelshøyskolen BI har de merket seksuell trakssering på kroppen.

– SBIO er en stor studentorganisasjon med svært mange medlemmer. Det ikke til å legge skjul på at vi har vår andel av varslingssaker, sier Emil Lundal, president i SBIO.

For neste skoleårs studiestart har BI planer om å ha stort fokus på forebygging av seksuell trakassering på intromøtet til skolens fadderuke, hvor alle årets faddere må være tilstede. Skolen forsøker også å redusere fokuset på alkohol ved å kutte ned på antall fadderuke-dager og arrangere flere alkoholfrie arrangementer. I tillegg vil upassende drikkeleker slås hardt ned på.

– Vi skal redusere økonomisk støtte til forbruk av alkohol, sier Lundal.

Skolen har arbeidet utfra tre hovedpunkter som går ut på å forhindre upassende atferd, legge til rette for trygg varsling og hvordan eventuelle saker som oppstår skal håndteres. Ledelsen i SBIO har blant annet mandat til å utestenge studenter som har vist upassende oppførsel fra fremtidige SBIO-arrangementer.

– Metoo-kampanjen har ført til at SBIO-ledelsen i større grad kommuniserer at varslinger kan bli sendt til oss og at de vil bli håndtert trygt og seriøst, sier Lundal.

DNS tar grep

Universitas skrev 13. Januar i år om en alvorlig nachspiel-hendelsen ved Chateu Neuf som endte med at daværende DNS formann Trygve Haaland trakk seg. [Det ble også sagt at det hadde forekommet uønskede hendelser på nachspiel tidligere.](2) Nå kan DNS-direktør Thorstein Sjursen fortelle at DNS har tatt grep.

– Vi har implementert nye retningslinjer for varsling ved hendelser, det er stort sett klart og arbeidet rundt dette er ferdig

De nye retningslinjene innebærer nye formelle og anonymiserte kanaler for varsling/uønsket oppførsel, der det også er satt opp flere kontaktpersoner enn bare leder i DNS. Sjursen forteller at man ved DNS har merket en endring i nyere tid

– Vi vet ikke om det er i kjølvannet av metoo, eller om det er i kjølvannet av hendelsen vi hadde hos oss i januar, men vi har merket at folk er blitt mer bevisste.

Ifølge Sjursen har det blitt mer åpenhet for det å si fra og lettere å ta opp hendelser både for ansatte, frivillige og personer som bruket studentersamfunnet til vanlig. Han forteller at

– Det har dukket opp flere saker i etterkant, som ikke er av det alvorlige slaget men som jeg har tatt tak i.