Mesterkokk: Even Rosted er nødt til å sette sammen et måltid basert på råvarene han får inn hver dag. En gang måtte han trylle med blekksprut.

Dette er kokken bak Kutt-suksessen. Nå varsler de om nye planer

I 2017 serverte Kutt Gourmet 22 800 lunsjer til Blindern studentene, samtidig sparte de samfunnet for over 10 tonn med matsvinn.

Even Rosteds topp tre mot matsvinn:

• Bruk sansene mer: Hvis et yoghurtbeger er gått ut en dag i forveien, er det ikke farlig å lukte og smake på den!
  • Legg brød ferdig oppkuttet i fryseren, da kan man ta ut så mange skiver du trenger om gangen.
  • Frys ned overskuddsmaten, men husk å skrive på dato.

Duften av New Orleans' kyllinggryte, gumbo, fyller det avslappede lokalet på Fredrikke. Allerede ti minutter før åpningstid har det begynt å samle seg små grupper av mennesker. Fra spiseriet heiser gitteret klokken 12 til dagens siste måltid er forsvunnet er det en lang kø av sultne studenter. Det lønner seg å være tidlig ute for å få sikret seg en av de 150 måltidene, som i dag koster snaue 50-lappen.

– Kutt Gourmet tilbyr studentene en gourmetlunsj av ingredienser som ellers ville blitt kastet, skriver Lene Kvale, markedskoordinator i SiO, i en e-post til Universitas.

Anmeldelse av Kutt: Konseptet fungerer utmerket

En gang fikk vi inn blekksprut. Det var litt vanskelig å sette sammen retter av

Kutt-kokk, Even Rosted

Kreativ kokk

Fra Kutt åpnet i 2015 har spiseriet spart samfunnet for over 23 tonn matsvinn. Bare i 2017 serverte de 10 260 kilo med mat som ellers hadde gått i søpla. Dette tilsvarer vekten til nesten to fullvoksne afrikanske elefanter. Kokken Even Ropsted forklarer suksessen slik:

– Det er nok en kombinasjon: Vi har fokus på matsvinn og prisnivået er noe under de andre caféene, sier Even Rosted, kokken ved spisestedet. Han skynder seg å legge til:

– Og forhåpentligvis at maten er god da!

Hver dag får han inn nye overskuddsvarer fra leverandører som SiO Mat og Drikke og Deiglig Fredrikke.

– En gang fikk vi inn blekksprut. Det var litt vanskelig å sette sammen retter av, men jeg laget poke bowl og paella – som begge ble veldig populære!

Kokken er selv engasjert i kampen mot matsvinn både på jobb og hjemme.

– Vi ønsker å synliggjøre for studenter og ansatte at det går an å lage godt mat av varer som holder på å gå ut på dato, sier han.

Har du lest? SiO-kokkens Jerome Vincendeaus nådeløse oppvask

VISSTE DU?

• Black Debbath vokalist, Lars Lønning, er en av stamkundene på Kutt Gourmet.

Nye planer

Kutt har gjort stor suksess på Blindern, og i høst åpnet de en ny filial på Oslomet. Nå varsler Lene Kvale om nye planer.

– Nå er vi representert på de største campusene i Oslo, men vi har et ønsker om å nå ut til flere med Kutt Gourmet. Vi ser på ulike muligheter, som blant annet foodtruck og pop-up for spre budskapet samt å utgi oppskriftene på de mest populære rettene, sier hun.

Husker du? Studentflertallet vil oppheve SiO-monopolet

Vegetariske alternativer

Ettersom Kutt redder matvarer som ellers ville gått i søppelet, er de fleste rettene med kjøtt. Likevel finnes det noen vegetariske alternativer:

– Forrige uke hadde vi en indisk korma, da hadde vi kyllingen ved siden av, slik at det kunne være vegansk, sier Rosted.

I tillegg er også Even Rosted kokk på Blindern Vegetariske, som er en Pop-Up hver mandag i samme lokaler.

– Det er et annet konsept, og ikke laget av overskuddsvarer, sier Rosted, men legger til:

– Hvis jeg får inn overskuddsmat som f.eks vegetarburgere, eller har grønnsaker til overs så tenker jeg alltid på Blindern vegetariske.