SHRUG: Denne emojien viser hvilken holdning du IKKE må ha når du søker sommerjobb. :P

Ikke bruk smilefjes i jobbsøknaden

I år som før er det rift om de beste sommerjobbene, og har du ennå ikke søkt på drømmejobben, er du allerede litt sent ute. Hvis du sliter med søknadsteksten har vi et hett tips til hva du ikke bør gjøre.

De små fargerike ikonene, kjent som emojier, blir en stadig mer naturlig del av folks skriftspråk. Så populære er de, at det i 2017 kom en film med ikonene som karakterer, nemlig Emojifilmen. Filmen ble riktignok ikke like populær.

Men det at emojier er blitt så dagligdagse betyr ikke at de passer seg i enhver situasjon, og skal du søke sommerjobb bør du trolig styre unna gule smilefjes i søknaden.

– Skal du søke sommerjobb? Dette må du vite!

Mindre profesjonell

En studie, utført av forskere fra det israelske Ben Gurion-universitetet, viser nemlig at man fremstår mindre kompetent om man bruker smilefjes i jobbrelaterte eposter.

Ifølge den britiske avisen The Independent, som også har omtalt studien, ble deltakerne i undersøkelsen presentert for jobbrelaterte eposter for å evaluere den profesjonelle kompetansen. «Funnet bidrar for første gang med bevis som tilsier at smilefjes gir et dårligere inntrykk av kompetansen til den som skriver», står det i studien.

– Ikke alle jobbsøkere er like selvsikre: 150 000 studenter frykter arbeidsledighet

Tilleggsalfabet

Altså bør du ikke bruke smilefjes lignende i jobbrelaterte eposter. Men hva da med jobbsøknader? Skal vi tro retorikkekspert og førstelektor ved Høyskolen Kristiania, Kjell Terje Ringdal, gjelder de samme prinsippene for bruk av smilefjes i jobbrelaterte eposter såvel som i jobbsøknader.

– Komunikativt så er «smileyer» et slags tilleggsalfabet som har kommet inn i språket. En slags parallellspråklig verden som de fleste av oss bruker. Det ser ut til at vi får mindre tro på at de vanlige bokstavene er nok, og at vi må krydre språket, sier han til Universitas.

Ringdal mistenker at man bruker smilefjes for å sette et personlig preg på det man skriver. Dette mener han er en dårlig strategi når man søker jobb.

– Det å bli veldig privat, personlig og gøyal i en sånn sammenheng vil sannsynligvis ikke fungere. Hvis du sitter og tenker at du gjennom søknaden må vise at du er grei og gøyal, vil du nok ikke få jobben. Med mindre du søker jobb som klovn.