Alle professores drøm: Deyna Castellanos returnerer til skolebenken. Foto: Florida State University

Hun er blant verdens beste fotballspillere, men vil satse på sin akademiske karriere

Deyna Castellanos ble nominert til årets spiller i 2017, men vil heller fortsette med college-fotball enn å bli proff.

Det er nok mange trøtte studenter som drømmer om et liv som proff fotballspiller fremfor lange dager på lesesalen. For noen er det imidlertid motsatt.

Det ble stor ståhei da «ukjente» Deyna Castellanos ble nominert til årets fotballspiller av FIFA i 2017. Den venezuelanske fotballspilleren vant ikke prisen, men fikk stor oppmerksomhet.

Flere ble provosert over nominasjonen fordi Castellanos ikke engang spilte i den profesjonelle ligaen i USA. Nå har saken tatt en ny vending.

Nylig annonserte hun på twitter at hun ikke vil satse profesjonelt enda, og vil returnere til college-laget til Florida State University.

– Å spille profesjonelt er en av mine største mål, men å bli uteksamisert fra college er en enda større ønske, skriver den ettertraktede fotballspilleren.

Castellanos har også vært innom den semiprofesjonelle klubben Santa Clarita Blue Heat som spiller på andre nivå i USA.

Toppidrettsutøvere som studerer: Møter en tidvis umulig hverdag

Solveig Guldbrandsen, mangeårig fotballspiller og Mesterens mester-profil, har forståelse for at ikke alle vil satse.

– Det kan henge sammen med en vurdering om det er fremtid som proff. For mange viktig å få så seg en utdannelse ved siden av karrièren, sier hun.

Guldbrandsen mener det er vanskelig å kombinere et liv som proff fotballspiller, og samtidig få seg en utdannelse. Selv har hun ikke utdannet seg ved siden av profflivet.

Burde flere spillere heller satse på akademia enn et profesjonelt liv?

– Jeg tenker at det viktigste er å få det slik at man kan få til begge deler.

Universitas har tidligere skrevet flere saker om [toppidrettsutøver som sliter med å kombinere trening og studier](2).

Guldbrandsen peker i tillegg på at idrettklubbene har et ansvar for å tilrettelegge å tilrettelegge slik at det er mulig å ta en utdannelse ved siden av.

– Her har vi mye å gå på.