Flytteplaner: Politihøgskolen har selv sagt at de trenger nye lokaler. En rekke kommuner på østlandet kjemper om skolen, mens Oslo-politikerne vil flytte den til Groruddalen. Arkivfoto: Erlend Daae

Hvem vinner kampen om Politihøgskolen? Her er de heteste alternativene

Da regjeringen foreslo å flytte Politihøgskolen (PHS) ut av Oslo, kastet flere av Norges ordførere seg inn i ringen. Alle påstår de at deres kommune fortjener å få den nye høyskolen. Let’s get ready to rumble.

– Vi er langt mer rustet til å ta i mot studentene enn Lillestrøm, sier Per Staahle, ordfører i Ullensaker Kommune.

Den nåværende Politihøgskolen er for liten og har derfor årlig leid lokaler for titalls millioner kroner. Regjeringen ønsker å flytte skolen ut av Oslo, men kampen er ikke over. Nå jabber, puncher, og uppercuter ordførerne for å sikre seg den nye skolen.

Hasjrøyking, en stjålet batong og dårlig Some-bruk: Dette ble det varslet om på PHS i 2017

Tungvekteren Jessheim

Tom Staahle, ordfører i Ullensaker kommune, mener de har alt en politihøgskole trenger. Han mener den nye skolen burde ligge på Jessheim.

– Høyskolen vil få god tilgang til fasiliteter for øve med andre beredskapsenheter, sier Staahle.

Ullensaker kan tilby tomter på Jessheim Nord, i sentrum og ved det nye sykehuset ved Gardermoen.

– Vi er langt mer rustet til å ta i mot studentene enn Lillestrøm. Vi ligger tett opp mot Kongsvinger, hvor høyskolen har øvelser i dag. Når politistudentene i dag skal lære seg å kjøre bil, skjer det allerede i vår kommune, sier Staahle.

Martin Danielsen, leder for PF Studentene.

K.O på Skedsmo

Ole Jacob Flæten, ordfører i Skedsmo kommune, stiller seg uforstående til Staahles utfall mot sin kommune. Han mener Lillestrøm er det åpenbare alternativet for den nye skolen, og trekker frem at det ligger kun en kort togtur fra Oslo og Gardermoen.

– Vi har et allerede etablert treningssenter for nødetatene, skytebaner og glattkjøringsbaner. Vi har nærhet til bred kompetanse og et sterkt faglig miljø, sier Flæten.

Ordføreren hevder at Lillestrøm er en attraktiv studentby. Blant annet bygger Studentsamskipnaden et nytt bygg for studentboliger og Oslomet ønsker å etablere campus sentralt i Lillestrøm.

– For oss er det viktig å tilby det de trenger. Og ingen ansatte ved Politihøgskolen i dag vil måtte flytte dersom den blir etablert i Lillestrøm, sier Flæten.

Regjeringen vurderer å flytte Politihøgskolen ut av byen: Studentene er kritiske til planene

Vil sloss for Moss

Men kampen er ikke over. Det er flere som har meldt seg på i kampen om Politihøgskolen.

Det er en vinn-vinn situasjon å bygge høyskolen i Moss, mener ordføreren i Moss, Hanne Tollerud.

– Hvorfor er dere best rustet til å få høyskolen?

– Vi har alt! Skole, barnehageplasser, rimelige boliger og Politihøgskolen ligger i sentrum, sier Tollerud.

Den aktuelle Peterson-tomta ligger nesten midt i sentrum av Moss.

– Det er en unik beliggenhet. Det er et nytt område som vi nå bygger boliger og skaper næring på, sier Tollerud.

Biter ører for å bli

På tross av at regjeringen har signalisert at de ønsker å flytte skolen ut av byen, har ikke Oslo-politikerne gitt opp kampen.

Anders Røberg-Larsen, byrådssekretær i Oslo, sier det er viktig å beholde attraktive studieinstitusjoner i Oslo.

– Vi har sett gjennom områder i Groruddalen og Søndre Nordstrand. Vi er opptatt av at en ny og større skole kan bidra til å skape positive ringvirkninger i de områdene den havner i, sier Røberg-Larsen.

Røberg-Larsen er overbevist om at de kan møte kriteriene til PHS.

– Dette vil være en prioritert sak for kommunen. Forholdene ligger til rette for at skolen skal kunne så klar raskt. Men det kommer selvfølgelig litt an på hvilken tomt man velger.

Smeller, knokkelbrudd og forstuinger: Rekordmange skader på Politihøgskolen

Men studentene er likevel fornøyde: – Vi har et sammensveiset miljø

Slår knock-out

Også ledelsen ved Politihøgskolen har flere ganger signalisert at de ønsker å bli i Oslo. Det er ikke studentlederen på PHS så sikker på er lurt.

– Jeg skulle ønske administrasjonen ved PHS så muligheter i stedet for begrensninger, sier Martin Danielsen, leder for PF Studentene.

– Jeg mener de burde se nærmere på de ulike alternativene i blant Kongsvinger, Moss og Larvik for å kunne skreddersy en moderne politihøgskole for fremtiden.

Han mener plasseringen av den nye politihøgskolen ikke er viktig, så lenge studentene får de fasilitetene de trenger.

– Vi må ha gode øvingsleiligheter, styrkerom, svømmehall og gjerne innendørs skytebane. Det er her det legges mye tid som gjør at vi kan bli så gode politibetjenter som mulig.

Universitas har vært i kontakt med Justisdepartementet. De mottok nylig en rapport fra Politidirektoratet om behovene en fremtidig Politihøgskole vil ha.

De forteller ikke noe om når skolen vil stå klar eller hvor den skal være, men at behovene for skolen vil påvirke plasseringen. Dette får de andre kommunene til å ta på boksehanskene.