Teologiske fakultet skal kun tilby «en fleksibel utdanning for religiøse ledere.» Arkivfoto: Universitas

Jan Tore Sanner: – Det blir ingen offisiell imamutdanning

Universitetet har fått fem millioner til å utdanne religiøse ledere innen islam. Likevel skrinlegger kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner (H) planene om en norsk, offisiell imamutdanning.

I forrige uke ble det kjent at Teologiske fakultet (TF) ved Universitetet i Oslo har fått fem millioner av regjeringen til å opprette «en fleksibel utdanning for religiøse ledere».

Studiedekan ved fakultetet, Oddbjørn Leirvik [uttalte til Universitas at dette kunne bety starten på en imamutdanning ved universitetet.](2)

I 2015 vedtok nemlig Stortinget at regjeringen skulle utrede muligheten for en offisiell, norsk imamutdanning. Men nå skrinlegger Jan Tore Sanner disse planene, skriver Vårt Land (Bak betalingsmur).

Kunnskaps- og integreringsministeren skriver i et brev til Stortinget følgende:

«I departementets dialog med Det teologiske fakultet ved Universitetet i Oslo er det blitt klart at det ikke er aktuelt å opprette en fullverdig imamutdanning nå,» ifølge den kristne avisa.

For at man skulle fått på plass en offisiell utdanning for imamer, måtte det blitt godkjent av trossamfunnene. Ifølge brevet, mener Sanner, at «det er vanskelig å bygge opp en felles imamutdanning som vil kunne dekke behovene for alle muslimske trosretninger.»

Universitas korrigerer: I en tidligere versjon av denne saken ble et bilde av Det teologiske menighetsfakultet (MF) brukt. MF er en egen høyskole, mens saken dreier seg om utdanningen på Teologisk Fakultet ved Universitetet i Oslo.