Kaotisk: Vedkommende hadde tatt seg inn i boden og laget et salig rot.
Kaotisk: Vedkommende hadde tatt seg inn i boden og laget et salig rot.

Innbrudds­bølge i SiO-boliger: –⁠ Full­stendig ansvars­fra­skri­velse

Sykler, sko og andre eiendeler har de siste årene blitt stjålet fra Carl Berner studenthus. Etter flere år med varsler er de fortsatt plaget med innbrudd.

I forrige uke opplevde Kornelia Haddal Sivertsgård innbrudd i boden sin. Bilder fra studenthuset viser hvordan eiendeler ligger strødd utover gulvet ved siden av boder som har blitt brutt opp. Og det er ikke første gang.

Husker du? Innbruddstyver stjal 60 liter øl fra studentforening

Ingen endring

Steffen Torsteinsen Aune forteller at han allerede i 2015 varslet angående innbrudd i bodene, og etterspurte tiltak fra SiO. Han fikk beskjed om at det jobbes med tiltak, og blir bedt om ikke å oppbevare verdisaker i boden. I desember samme år skjer flere innbrudd og Aune etterspør kameraovervåkning.

–⁠ Allerede da jeg flyttet inn så jeg at boder var brutt opp, så jeg kjøpte inn tre kjettinger og tre hengelåser. Men de går tydeligvis med avbitertang, og på naboboden var døra brutt opp nedenfra.

Mer tyveri: Innbrudd på Chateau Neuf

Aune har selv opplevd å bli frastjålet en sykkel fra en låst sykkelbod.

Nylig fikk Aune en ny e-post fra SiO Bolig. I denne står det at det har vært flere innbrudd i boder. Beboerne blir oppfordret til å holde dører lukket og ikke slippe ukjente personer inn i bygget.

–⁠ Her ser vi nok en gang en fullstendig ansvarsfraskrivelse fra SiO Bolig som utleier. De viser ikke til at det er planlagt økt sikkerhet, de skyver alt over på beboerne og vi må ordne opp.

–⁠ Vi betaler ganske mye i husleie også klarer de ikke å ivareta sikkerheten til beboerne. Det synes jeg blir for dumt, fortsetter han.

Han er provosert over SiOs e-post om ikke å oppbevare verdisaker i bodene. Han stiller spørsmål til hvor man skal oppbevare ting som dyre kofferter som man ikke har plass til på hybelen.

– «Pass på å lukk dørene og ikke ha verdier der», men hvor skal vi ha det da, sier han.

En utrolig historie: Kåt innbruddstyv

Frustert: Steffen Torsteinsen Aune er teologistudent. Han mener SiO skyver ansvaret foran seg.
Frustert: Steffen Torsteinsen Aune er teologistudent. Han mener SiO skyver ansvaret foran seg.

Raskt innbrudd

Kornelia Haddal Sivertsgård studerer midtøstenstudier ved Universitetet i Oslo og flyttet inn på Carl Berner studenthus i januar. Hun forteller at det er rundt 20 låser som har blitt klippet av bodene. Det tok mindre enn et døgn fra hun brukte boden for første gang til den ble klippet opp. Sivertsgård regner med å ha blitt frastjålet verdier for 5000 kroner.

–⁠ Jeg hadde en bag, en pose med masse IKEA-poser, en pose med sko og en pose med toalettmapper, lommebøker, brukt sminke og andre toalettsaker.

Selv om hun ikke hadde verdisaker i boden synes tyveriet er kjedelig.

–⁠ Gjør en rekke tiltak

Fungerende direktør i SiO Bolig, Gunn Kirsti Løkka, sier til Universitas at det legges om til elektronisk adgangssystem i alle studentbyene. I tillegg jobbes det med å sikre boder, og vektertjenester brukes mer målrettet.

–⁠ Vi arbeider kontinuerlig med å gjøre våre studentbygg, inkludert bodarealene, så sikre som over hodet mulig, slik at risikoen for innbrudd og tyveri reduseres. Likevel må vi finne den rette balansen mellom sikkerhet og tilgjengelighet.

Løkka mener det er viktig at beboerne anmelder tyveri, og at SiO også kan anmelde dersom det viser seg å være et større omfang. Fremover kommer det til å være hyppige kontroller i byggene.

–⁠ At det ikke har kommet tiltak fra SiO beskrives som en «fullstendig ansvarsfraskrivelse». Hva tenker dere om en slik beskrivelse?

–⁠ Vi gjør en rekke tiltak for å sikre boligbyggene, blant annet gjennom adgangskontroll, tilsyn av vektere og i noen tilfeller ekstra lås-punkt på bodene. Beboerne kan også selv bidra til å redusere risiko for innbrudd ved ikke å oppbevare verdisaker i boden og ved å ikke slippe inn ukjente i bygget, sier hun og legger til:

–⁠ Jeg vil gjerne komme i kontakt med denne beboeren, slik at jeg kan få høre mer om hvordan han eller hun opplever situasjonen og hva som kan gjøres.