Frp-nestor: Carl I. Hagen er ikke videre begeistret for norske akademikere.

Carl I. Hagen om Frp i akademia: – Ingen vil vel innrømme at de er mindre intelligente

På et kontor høyt opp i etasjene i Oslo rådhus holder Carl I. Hagen fortsatt koken i offentlig sektor. Han mener forskere, i motsetning til han selv, ikke skjønner hvem som betaler lønnen deres.

– Å, skal dere ha bilder også, da må jeg jo kle på meg!

Carl I. Hagen retter på slipset mens han ser seg om etter dressjakka. 74-åringens virker tilfreds med tilværelsen som deltidsansatt med eget kontor på Rådhuset.

Hagen har nettopp blitt presentert tall som viser Frp’s underrepresentasjon i akademia. Bare 1.1 prosent av Forskerforbundets medlemmer og 5 prosent av studenter stemmer på partiet Hagen representerer i Oslo bystyre. Tilsvarende tall for den øvrige befolkningen er 15.2 prosent. Tall fra fjorårets studentundersøkelse viser i tillegg at hele 37 prosent av studentene har opplevd at Frp-velgere blir sett ned på av medstudenter eller ansatte.

Bakgrunn: Frp i akademia: Minoriteten ingen hjelper

– Akademia har alltid vært venstrevridd. Jeg studerte i 1968 og da var RV (Rød Valgallianse) fullstendig dominerende. Dette var en tendens i hele Europa og har festet seg, selv om dominansen har blitt svakere, mener Hagen.

Han har alltid vært er politisk utskudd.

– Da jeg studerte fantes det knapt konservative studenter, slik jeg var, mimrer Hagen. Unge mennesker er ofte idealistiske mener han. Hagen tror likevel at det også er andre grunner til at så få studenter stemmer Frp.

SE VIDEO: Jakten på Frp-professoren

Carl I. Hagen

– Hater næringslivet

I fjor snakket Universitas med Andreas Brännström, leder for Fremskrittspartiets ungdom (Fpu) i Oslo. Han fortalte om en ovenfra og ned-holdning blant Blindernstudentene. Kommentarer som «Stakkars deg som stemmer Frp» eller «Det er veldig bra at du studerer selv om du er Frper» florerte. Brännström understreket imidlertid at han ikke selv følte seg mobbet.

– Hvis man ikke tilhører den politiske korrektheten man finner på øvre Blindern blir man sett ned på og stemplet som dum, og dermed holder man kjeft. Ingen vil vel innrømme at de er mindre intelligente, sier Hagen.

Han tror imidlertid at de som studerer fysikk, kjemi og tekniske fag nok er mindre venstrevridde. Spesielt innen statsvitenskap tror Hagen det er mange sosialister, som ikke helt forstår hvem som betaler lønnen deres.

– Forskere og akademikere lever av de verdiene som skapes i det private næringsliv, som de av en eller annen grunn hater.

Han understreker at de som jobber i det offentlige, han selv inkludert, har det veldig bra. Det enorme kontoret, utstyrt med behagelige skinnmøbler illustrerer poenget hans.

– Den store utfordringen for Norge, eller hvilken som helst annen nasjon, er at hvis over halvparten av befolkningen blir netto mottagere fra statskassa går landet helt ad undas.

Husker du? Dette er det nærmeste vi kom Frp-professoren

Ikke overasket: Universitas skrev i fjor vår mye om Frp i akademia. Hagen er ikke overasket over hvor få som sympatiserer med Frp.

Gutten i «Keiserens nye klær»

Da Universitas i fjor jaktet på en av de få forskerne som stemmer Frp, var Asle Toje den eneste åpne Frp-sympatisøren som ble oppsporet. Toje ble nylig valgt som nytt medlem i Nobelkomiteen. Hagen ble selv foreslått av partiet sitt, men ble ikke godkjent av Stortinget.

– Det har aldri vært snakk om at å være vararepresentant på Stortinget er et problem før mitt navn kom opp. Det er bare tull, utbryter Hagen.

Han er like fullt fornøyd med Asle Toje.

– At Toje ble valgt er veldig positivt. Han er forfriskende ærlig, klar og rett på sak. Toje er en typisk individualist, som også har kritisert oss i Frp, sier Hagen.

Hva tror du Toje vil tilføre Nobelkomiteen?

– Det samme som gutten i eventyret «Keiserens nye klær». Han vil sette spørsmålstegn ved etablerte sannheter. Dette er rollen jeg har hatt hele min politiske karriere.

– Venstresiden kveler ytringsfriheten.

Når Hagen tar på seg rollen som gutten i «Keiserens nye klær», blir han ofte møtt med protester. Han mener venstresiden har et problematisk forhold til ytringsfriheten.

– Det har aldri skjedd at noen på høyresiden i norsk politikk har kastet stein eller tomater og hylt for å nekte en Rødt-politiker fra å si sin mening. De eneste som har gjort slikt er Blitzerne, sier Hagen. Ifølge Hagen ser de på seg selv som venstrevridde, men er ingenting annet enn nazister.

– Jeg ser ikke noe forskjell på nazisme, fascisme eller kommunisme. Liberalisme er den motsatte ytterligheten, fastslår Hagen. Et annet eksempel mener han er akademias aversjon mot Israel. – Mange akademikere vil boikotte det eneste demokratiske landet i midtøsten, sukker Hagen.

På vei ut tilbyr Frp-nestoren en omvisning på Rådhuset. Etter noen minutter uten å snakkepolitikk, klarer han ikke lenger dy seg, og spør: – Er det noen av dere som vet hvor mange prosent CO2 det er i atmosfæren?