Egen studieretning: – Spørsmålet om TF skal tilby et eget studieprogram i islamsk teologi, vil kunne melde seg, sa Oddbjørn Leirvik, studiedekan på Det teologiske fakultet i fjor. Nå er det klart at TF skal tilby en slik utdanning. Arkivfoto: Dorthe Karlsen

UiO skal utdanne religiøse ledere innen islam

Den nye satsningen er støttet økonomisk etter at Stortinget vedtok å sette av midler til utdanningen.

Siden opprettelsen i 1812, har studieprogrammene ved Det teologiske fakultet (TF) i stor grad vært dominert av presteutdanning og tilnærmet kristendomsmonopol. Denne dominansen undergår nå en stor forandring.

– Naturlig

– Fakultetet har i lengre tid hatt et ønske om å etablere en mastergrad for religiøse ledere, samt egne studieprogram i islamsk teologi. Nå har vi fått rammene vi trenger for å igangsette arbeidet, sier studiedekan Oddbjørn Leirvik ved Det teologiske fakultet i en pressemelding.

Han utdyper til Universitas.

– Flere grupper i samfunnet burde få anledning til å studere teologi innenfor rammer av et universitet. Islam er den nest største religionen i Norge, og det er derfor naturlig å satse på det.

Kan man kalle det en imam-utdanning?

– Man kan ikke kalle dette en imam-utdanning foreløpig. Men vi tenker at det vi skal tilby er gode komponenter i en slik utdanning. I fremtiden kan dette bli en fullgod imam-utdanning, men det kommer også an på hva de muslimske trossamfunnene ønsker.

Langvarig satsning: Det teologiske fakultet satser stadig mer på Islam

Fornøyd rektor

19. desember vedtok Stortinget å sette av fem millioner kroner årlig for å etablere «en fleksibel utdanning for religiøse ledere ved Universitetet i Oslo».

Ønsket om en ny utdanning for muslimske ledere er også fastsatt i den nye regjeringserklæringen fra Jeløya. Der står det: «Regjeringen vil følge opp etableringen av en offisiell, norsk utdanning av religiøse ledere fra relevante trossamfunn»

Aksel Braaen Sterri: Legg ned Det teologiske fakultet

Svaret kom raskt: Vil ikke legge ned TF

Rektor ved Universitet i Oslo, Svein Stølen, er fornøyd med sin nye satsning.

– Universitetet i Oslo har gjennom Det teologiske fakultet landets fremste fagmiljø på dette feltet. Vi ser det som en naturlig del av vårt samfunnsoppdrag å svare på utfordringen vi nå har fått, sier han i pressemeldingen.

Det teologiske fakultet har i lengre tid satset på å utvide studietilbudet sitt. I 2016 ble førsteamanuensis Safet Bektovic ansatt som den første i en stilling innenfor teologisk orienterte islamstudier i fakultetets historie.

– Vi får nå flere studenter med muslimsk bakgrunn, og det er mer spennende når studenter fra flere kulturer er i samme klasserom. Jeg opplever en økende interesse for interreligiøse spørsmål, både fra kristne og muslimer, sa han til Universitas i fjor.