Dårlig navn: Sylfest Lomheim er tidligere direktør i Språkrådet, og synes ikke det nye navnet er spesielt godt. Han ville heller valgt et annet navn. – Universitet i Aker er et historisk navn, like gammelt som Oslo. Det tror jeg nordmenn synes er flott, sier han. Foto: arkiv

Oslomet-striden: – Oppsiktsvekkende at Curt Rice ikke kan engelsk

Oslomet har lansert en guide for korrekt bruk av det nye navnet. – Det er en guide til hvordan man skriver navnet feil, sier språkforsker Sylfest Lomheim.

– Oslomet er et elementært brudd på offentlig rettskriving, noe en statlig institusjon er pålagt å følge. De oppfører seg som et privatkonsern, sier Sylfest Lomheim, språkforsker ved Universitetet i Agder og tidligere direktør i Språkrådet.

Oslomet-navnet: – Folk tenker på meth nå, men det går over

– Ingen forstår navnet

Du har kanskje lurt på hvor lang tankestreken i Oslomet – Storbyuniversitetet skal være, og hvordan man får til det. Nå har Oslos nyeste universitet laget en egen guide for hvordan man bruker navnet riktig. I manualen kan de fortelle at Ctrl + minustegn vil gi riktig strek, men om det ikke funker, kan man prøve Alt + 0150.

– Dokumentet skal vise hvordan man skriver det nye navnet rett. Men egentlig er det en guide til hvordan man skriver navnet feil, sier han.

Det er oppsiktsvekkende at Curt Rice som amerikaner ikke kan engelsk.

Sylfest Lomheim

Språkforskeren sier nemlig at navnet er i strid med statlig rettskriving og at statlige institusjoner som Oslomet er pålagt å følge dem. I norsk språk skal man kun ha stor forbokstav i ord og egennavn.

– Ingen forstår navnet hverken her til lands eller internasjonalt. Oslomet er jo ikke et ord, sier Lomheim og legger til:

– Det er oppsiktsvekkende at Curt Rice som amerikaner ikke kan engelsk.

Heidi Bang kommenterer: Er Oslomet et rop om hjelp?

Elitepublikum

Kraftsalven fra Lomheim får rektor ved Oslomet, Curt Rice, til å reagere. Han mener at Oslo kommer tydelig frem i både det norske og det engelske navnet.

– Dette er det de på norsk kaller «å ta mannen og ikke ballen» og det er en fin strategi når man har gått fri for saklige argumenter, svarer Rice i en e-post.

Rektoren mener Oslomet er et fantastisk navn som både forteller noe om hvor de er og hva de gjør. Det er også tilstrekkelig annerledes fra Universitetet i Oslo, slik at de to ikke vil forveksles. I dag tidlig holdt han et innlegg for Nobel-komiteene i Stockholm, hvor skolen ble gratulert med nytt navn og universitetsstatus.

– De slet ikke med å forstå navnet i det hele tatt, men det er selvsagt et elitepublikum, sier Rice.

Ærlig sak: Curt Rice er godt fornøyd med det nye navnet. – At Lomheim foretrekker et historisk navn er en ærlig sak. På oppfordring fra vårt styre, valgte Regjeringen en moderne tilnærming. Det må også være en ærlig sak, sier han. Foto: arkiv/Tobias Myrland

Universitet til tross: Oslomet skal ikke ha exphil

Forventet kontrovers

I guiden finner man blant annet svar på hvordan man kan bruke det nye navnet i dagligtale, i skoleoppgaver og hvordan du kan forvente at sentralbordet ved det nye universitetet skal svare deg. De skal for eksempel ikke svare «sentralbordet ved Universitetet Oslomet», men «sentralbordet ved OsloMet – storbyuniversitetet». Curt Rice sier han har forventet at navnet kom til å bli kontroversielt.

– Mange er meget fornøyd med navnet, men at det er kontroversielt er helt naturlig. Vi bor heldigvis i et fritt samfunn hvor man kan forklare sitt eget ståsted og akseptere at ikke alle er enig med seg selv. Det lever jeg aldeles uproblematisk med.