Ikke nådig: Simen Solbakken er ikke nådig i sin kritikk av Akademikas undersøkelse. – Vi tror på spørreundersøkelsen og reaksjonene vi fikk fra studentene, svarer Akademika. Foto: arkiv/Hans Dalane-Hval

Metode-ekspert kritiserer Akademikas spørreundersøkelse

Akademika brukte resultatene fra egen spørreundersøkelse for å stoppe BIs beslutning om nedleggelse. Nå kritiserer ekspert i metode og statistikk, Simen Sørbøe Solbakken, måten den er gjennomført.

Dette er saken:

• BI har sagt opp avtalen med Akademika og lokalene deres vil bli fjernet fra og med høsten 2018
  • BI jobber med å finne gode alternativer til kjøp av pensum på nett, men det vil ikke lengre være mulig å kjøpe pensum hos Akademika.
  • Akademika argumenterer for at studentene er negative til nedleggelsen ved å vise til en spørreundersøkelse som på deres vegne ble gjennomført av Kantar TNS.
  • Spørreundersøkelsen ble holdt i Akademikas egne lokaler og blir nå kritisert for å være partisk, lite representativt og gjennomført på en dårlig måte.

– Dette blir litt som å undersøke om nordmenn ønsker å øke studielånet og bare spørre studentene. Svaret er gitt før undersøkelsen er holdt, sier stipendiat Simen Sørbøe Solbakken ved Universitetet i Oslo og underviser i metode og statistikk.

I forrige uke ble det kjent at Handelshøyskolen BI dropper Akademika, og heller vil gå over til en nettbasert leverandør av pensumbøker. Det har fått Akademika til å se rødt. Derfor gjennomførte de en spørreundersøkelse blant studentene på BI om hvorvidt de støttet beslutningen om nedleggelse.

Resultatene var overveldende: 82 prosent av studentene var uenige i avgjørelsen. Det var bare et problem.

Store deler av undersøkelsen var gjennomført inne på Akademika.

Bakgrunn: BI skroter Akademika

Tvilsomme resultater

Solbakken mener dette gjør resultatene for tvilsomme til å kunne brukes som argument mot nedleggelse. Grunnen er at studentene som har blitt spurt i hovedsak er bokhandelens egne kunder, og at de som var til stede i Akademikas lokaler da undersøkelsen fant sted.

– Dersom alle, eller et representativt utvalg, BI-studentene er innom Akademika daglig hadde det vært greit å gjennomføre undersøkelsen der, men det er sannsynligvis ikke tilfellet.

Les også: Akademika kritiserer studentpolitikerne på BI: – De blir styrt av administrasjonen

– Kritikk på sviktende grunnlag

I forrige uke hevdet talspersoner for SBIO og BI studentsamfunn at spørreundersøkelsen ble gjennomført uten tillatelse, og uten at de ble informert. Dette viste seg å ikke stemme.

Bokhandelen spurte i utgangspunktet om å gjennomføre undersøkelsen inne på BI. De fikk avslag av Eiendomsavdelingen på privatskolen, men ble oppfordret til å heller utføre den i butikken eller utenfor t-banestasjonen.

I en tekstmelding sendt fra Akademika til en tidligere fagansvarlig i SBIO kommer det også frem, ble også studentpolitikeren informert om undersøkelsen.

– Vi føler oss kritisert på sviktende grunnlag, sier Bjørke.

Pensumkalkulatoren: Så mye tjener din foreleser på å sette seg selv på pensum

– Var ikke fint vær

Til tross for at undersøkelsen ble gjennomført i bokhandelen, mener Bjørke konklusjonen er krystallklar: Det store flertallet velger å handle i butikk.

– En illustrasjon for å vise behovet: I 2017 hadde vi over 120 000 salg på BI.

– Men hvorfor kunne dere ikke gjennomføre undersøkelsen utenfor t-banestasjonen?

– Det var ikke akkurat veldig fint vær den dagen – til å stå ute å gjøre spørreundersøkelse, så forstår godt at Kantar valgte å stå innendørs og dermed få flere svar og mer representativ undersøkelse. Dersom de tillitsvalgte eller BI er usikker på undersøkelsen så kan vi jo bare gjøre en ny i lag i BIs fellesområder, jo mer informasjon jo bedre.

Fornøyde med undersøkelsen

Spørreundersøkelsen ble gjennomført av Kantar TNS. Ifølge prosjektleder Alexandra Kanutte Skåre fremhever også at de ikke fikk tillatelse til å stå inne på BI. De anså derfor bokhandelen og gaten utenfor som beste alternativ.

Hun mener i motsetning til Solbakken at de har klart å nå ut til studentene på BI på en god måte.

– Vi er fornøyde med å ha møtt studenter både ute og inne på campus.

Hun ønsker ikke å kommentere om noe kunne blitt gjort annerledes, eller om resultatene hadde blitt mer representative dersom de hadde fått stå inne på skolen.

– Vi tror på spørreundersøkelsen og reaksjonene vi fikk fra studentene.