Trist: Arnstein Bjerke skulle helst sett at Akademika fikk fortsette driften på BI. Slik blir det ikke. Foto: Paul Lund
Trist: Arnstein Bjerke skulle helst sett at Akademika fikk fortsette driften på BI. Slik blir det ikke. Foto: Paul Lund

Akademika kritiserer studentpolitikerne på BI: – De blir styrt av administrasjonen

Daglig leder i Akademika, Arnstein Bjørke, mener SBIO undervurderer sine medstudenter og er med på å spre feilinformasjon.

– Vi har ringt, sendt SMS, og banket på døra.

Arnstein Bjørke er fortvilet. I fjor fikk Akademikas daglige leder beskjed om at Handelshøyskolen BI vil gå over til en nettbasert løsning i stedet for dagens bokhandler i Nydalen, Trondheim, Bergen og Stavanger.

Bjørke mener studenter og ansatte på BI vil ha en fysisk butikk, og føler seg overkjørt av både BIs administrasjon og de studenttillitsvalgte. Ifølge Bjørke har han lenge forsøkt å opprette kontakt med SBIO (Studentforeningen ved Handelshøyskolen BI i Oslo) og BIS (BIs studentsamfunn), uten hell.

Les mer: Handelshøyskolen BI dropper Akademika

I dette intervjuet går han til hardt angrep på både BI og studentpolitikerne på privatskolen. President i SBIO, Emil Lundal, kaller kritikken virkelighetsfjern, BIs administrasjon mener den er vanskelig å kjenne seg igjen i, og de fagansvarlige i SBIO og BIs studentsamfunn mener det hele er en fornærmelse.

Det er vanskelig å gjenkjenne saken slik Arnstein Bjørke velger å fremstille den

Marius Eriksen, divisjonsdirektør for heltidsstudier ved Handelshøyskolen BI

Resten av tilsvaret deres ligger nederst i saken.

Metode-ekspert om Akademikas undersøkelse: – Dette blir litt som å undersøke om nordmenn ønsker å øke studielånet og bare spørre studentene

– Kritisert på sviktende grunnlag

I forrige ukes Universitas eksploderte konflikten i media, og Bjørke fikk hard medfart av både SBIO og BIS. På oppdrag fra Akademika, gjennomførte nemlig Kantar TNS en spørreundersøkelse blant studentene på BI. Undersøkelsen ble gjennomført inne i bokhandelen. Et overveldende flertall svarte at de ville ha en fysisk bokhandel.

Dette likte ikke studentpolitikerne. I en uttalelse skrev Åsne N. Dale, fagansvarlig i SBIO, og Martine Ramstad Høge, fagansvarlig i BIS, at undersøkelsen var gjennomført uten tillatelse fra BI, at studentorganisasjonene ikke var informert, og at den ikke inneholdt informasjon om hvorfor BI valgte å si opp avtalen med Akademika.

– Resultatene fra undersøkelsen er dermed svært partiske, skrev de.

Nå kan Universitas fortelle at to av disse punktene ikke stemmer. For det første fikk Akademika tillatelse til å gjennomføre undersøkelsen i egen butikk eller utenfor T-banestasjonen. Det kommer frem i en e-post sendt fra Eiendomsavdelingen på BI til Akademika.

I en SMS sendt til daværende markedsansvarlig, ble også SBIO informert om undersøkelsen.

– Vi føler oss kritisert på sviktende grunnlag, sier Bjørke.

Dale og Høge i SBIO og BIS bekrefter at den daværende markedsansvarlige fikk SMS’en, ment at ønske om samarbeid ble avslått.

– Det er viktig å legge til at markedsansvarlig i SBIO mottar opptil 200 markedsrelaterte henvendelser i uken på e-post, SMS, besøk, og sosiale medier, skriver de i en uttalelse.

Høy temperatur: Åsne N. Dale kaller kritikken fra Bjørke for en fornærmelse.
Høy temperatur: Åsne N. Dale kaller kritikken fra Bjørke for en fornærmelse.

Pensumkalkulatoren: Regn ut hvor mye din foreleser tjener på å putte seg selv på pensum

– Blir styrt

Men kritikken fra Bjørke stopper ikke her. Akademikas daglige leder mener studentpolitikerne på BI, ikke lytter til studentmassens egentlige mening.

– Studentorganisasjonenes uavhengighet er hjemlet i loven. De skal være frie og selvstendige, men vi opplever at de blir styrt av administrasjonen på BI.

Han forteller at SBIOs nye leder, Emil Lundal, har nektet å snakke med han, og i stedet henvist til innkjøpssjefen på BI, som har ansvaret for dialogen om en ny nettbasert løsning.

– Paradokset her er at de gir oss tilbakemeldinger på at all kommunikasjon skal gå gjennom innkjøpssjef på BI, før de etterpå kritiserer oss for å ikke snakke med dem. Jeg synes generelt dette er veldig ugreit, vi ønsker virkelig dialog.

Han reagerer også på at studentpolitikernes utspill om at det har oppstått en monopolsituasjon.

– Det er direkte feilinformasjon. BI besluttet i 2015 i forkant av en anbudsrunde å kun ha en leverandør for alle fire byene. For norske lærebøker generelt har vi en markedsandel på 54 prosent.

– Undervurderer medstudenter

I forrige uke mente studentpolitikerne på BI at Akademika manipulerer studentene. De hevder at prisene på nett er dyrere enn i butikk, og at bokhandelen derfor vrir markedet. Det er Bjørke ikke enig i.

– Det er ikke grunnlag for å påstå at vi er dyrere i en av kanalene, men det stemmer at vi ikke har like priser.

Han forklarer at dette handler om innkjøpstidspunkt, valutakurs og innkjøpsvilkår, men at det totalt sett er det ikke grunnlag for å si at verken er dyrere eller billigere på nett.

– Jeg tror de studenttillitsvalgte undervurderer sine medstudenter. Det er fri konkurranse. Hvis studentene ikke er fornøyd med oss, handler de hos noen andre. Det virker som de studenttillitsvalgte er feilinformert når det gjelder priser, sier han og legger til:

– Det ville være veldig trist om noen av våre ansatte mister jobben på grunn av feilinformasjon i prosessen.

Det ville være veldig trist om noen av våre ansatte mister jobben på grunn av feilinformasjon i prosessen

Arnstein Bjerke

Millionbutikk

Hvert år handler tusenvis av studenter på Akademika. Bokhandlene på BI hadde over 120 000 salg i 2017. Bjørke ønsker ikke å oppgi omsetning, men bekrefter at det er over 10 millioner kroner i året.

Han mener dette viser at studentene ønsker å også kunne handle i en fysisk bokhandel, og ser bekymret på ren en nettbasert løsning.

– Skal vi legge opp til et tilbud som kun 3 prosent har som førstevalg, ville det i alle andre tilfeller blitt oppfattet som elendig butikkdrift. Man er ganske dødsdømt, hvis man som bedrift er så arrogant at man ignorerer det store flertallet av kunder.

Avtalen på Nydalen går ut 1. august. Bjørke håper likevel å komme frem til en løsning. Hvis ikke er han sikker på at de fortsatt vil selge bøker til BI-studenter.

– Vi kommer likevel til å klare oss. Vi håper studentene fortsatt vil handle hos oss, enten i vår nettbokhandel vår, eller andre Akademika-butikker i Oslo.

– Virkelighetsfjernt

Leder av SBIO, Emil Lundal, mener at han har vært tilgjengelig for Akademika og skriver følgende i en melding til Universitas:

– Det er veldig synd at Arnstein Bjørke ikke har respekt for den pågående anbudsrunden. Ingenting av det som fremkommer i kritikken til Arnstein er noe jeg opplever som en god gjengivelse av virkeligheten, det er rett og slett virkelighetsfjernt – dette har jeg også kommunisert klart og tydelig på telefon til Arnstein.

– En fornærmelse

Åsne N. Dale, fagansvarlig i SBIO, og Martine Ramstad Høge, fagansvarlig i BIS kjenner seg ikke igjen i påstanden om at de blir styrt av BI.

– Kritikken til Akademika er en fornærmelse. Vi er på ingen måte styrt av administrasjonen til BI. Det vi heller opplever er at Arnstein forsøker å styre oss og våre meninger. Vi har fortalt Arnstein at vi støtter BI sitt ønske om å gå over til en nettbasert løsning uten fysisk bokhandel på campus. Videre har vi bedt Arnstein om å respektere anbudsrunden som pågår ved flere anledninger.

De gjentar også kritikken mot Akademikas spørreundersøkelse.

– Vi reagerer på at Akademika bruker en undersøkelse som er utført med tydelig motiv om å støtte opp under argumentasjonen til Akademika. Det oppleves nedverdigende når Arnstein aktivt arbeider med å svekke troverdigheten vår. Vi må kunne utføre de tillitsvervene vi har uten å bli systematisk angrepet av Akademika.

– Vanskelig å gjenkjenne saken

Marius Eriksen, divisjonsdirektør for heltidsstudier ved Handelshøyskolen BI, reagerer også på kritikken fra Bjørke.

– Det er vanskelig å gjenkjenne saken slik Arnstein Bjørke velger å fremstille den, skriver han i en e-post.

Han forteller at studentene er involvert i prosessen om å velge en leverandør av den nye løsningen, og at det kun skal være kontakt mellom BIs innkjøpsorganisasjon for å sikre likebehandling av tilbydere.

– BI har helt siden vi lyste ut konkurransen i 2017, opplevd mobilisering fra Akademika mot våre studenter og ansatte.

– Studentorganisasjonene og BI må sikre at vår fremtidige leverandør av bokhandlertjenester har vilje til og evner å møte morgendagens behov. I lys av dette er det besluttet at det skal innføres en rendyrket nettbokhandel for studenter og ansatte fra og med 1. august 2018.