Hodebry: Studentparlamentsleder Jens Lægreid sier de nye Facebook-algoritmene kan føre til at studentpolitikerne ikke når ut til studentene: – Vi får ta i bruk den eldste valgplattformen som finnes, jungeltelegrafen, sier han
Hodebry: Studentparlamentsleder Jens Lægreid sier de nye Facebook-algoritmene kan føre til at studentpolitikerne ikke når ut til studentene: – Vi får ta i bruk den eldste valgplattformen som finnes, jungeltelegrafen, sier han

Jens Lægreid frykter Mark Zuckerbergs algoritmer

Facebook justerer algoritmene sine. Dette har ringvirkninger helt til studentpolitikken på Blindern.

– Det er ikke til å skjule at det oppstår bekymring overfor disse nye algoritmene. Det er på Facebook vi har pleid å kunne nå ut til studenter bredest, sier leder for Studentparlamentets arbeidsutvalg ved Universitetet i Oslo (UiO), Jens Lægreid.

Visste du? Lægreid er en av Oslos mektigste studenter

Facebook har i 2018 sagt at innlegg fra venner og familie skal prioriteres foran bedrifter og andre sider man følger med på. Brukerne av Facebook vil også få være med på å rangere hvilke nyhetskilder som er troverdige. Disse endringene er et forsøk på å motvirke spredningen av falske nyheter. Når det kommer til studentpolitikken, har dette gjort det vanskeligere for Studentparlamentet ved UiO å få frem budskapet sitt til allmennheten. De har slitt med lav valgdeltagelse tidligere. Nå frykter de at lavere «reach» på innleggene kan senke velgerprosenten ytterligere .

Jeg har veldig trua på jungeltelegrafen

Jens Lægreid

Facebook: Blokkerer anti-amerikansk arrangement

I år skal derfor Studentparlamentet ta i bruk enkeltpersoners promotering på deres private Facebook-profiler. Dette skal føre til at stoff fortsatt vil bli spredt ut til studievenner og bekjente. Hvis venner av dem igjen deler artikler og saker videre, vil ballen begynne å rulle.

– Vi får ta i bruk den eldste valgplattformen som finnes, jungeltelegrafen. Jeg har veldig trua på jungeltelegrafen, sier Lægreid.

– Frykter du tidenes laveste valgdeltagelse?

– Vi frykter ikke tidenes laveste valgdeltagelse. Vi får bare brette opp ermene og innse at vi kanskje må jobbe hardere med formidling på sosiale medier i år. Hvis vi gjør ting riktig, vil ikke de nye algoritmene til Facebook ha stor påvirkning på valget.