Glatt: Det kan svi i lommeboka om man glemmer å strø. Det fik UiO merke.

UiO glemte å strø rundt Det juridiske fakultet. Da ble det bot

– Beklagelig, sier parksjef ved UiO.

Det er lite som er så pinlig som å skli og gå på trynet rett foran en horde av studenter på vei inn i forelesning. Når du endelig klarer å karre deg opp og børste av snøen, er det lett å bli sint. Noen har ikke gjort jobben sin. I dette tilfellet, Universitetet i Oslo (UiO).

Professorkrangel på jussen: –Personlig hevntokt

– Vi tar dette alvorlig

I slutten av november var nemlig gatene rundt Det juridiske fakultet speilglatte. Det kommer frem i et miljøgebyr sendt til UiO fra Bymiljøetaten, som Universitas har fått innsyn i. De såpeglatte gatene skulle få følger for Universitetet.

– Det er klart vi tar dette alvorlig, sier Jorun Hovind i en mail til Universitas.

Hovind er parksjef i Eiendomsavdelingen ved UiO, og har dermed overordnet ansvar for blant annet strøing i parkområdene til universitetet. Før julestria hadde noen slurvet med denne oppgaven. UiO hadde overtrådt Politivedtekten, hvor det heter:

«§4-5 lnnenfor Ring 1 plikter eier av hus eller grunn mot offentlig sted å strø eller på annen måte sørge for at fortauet på eller langs eiendommen ikke er glatt. Ved bruk av kjemiske smeltemidler til fjerning av snø eller is, skal fortauet feies snarest mulig».

Sammen med foto fulgte beskrivelsen av overtredelsen: «Glatt/is på fortau. Ikke strødd».

UiO slapp likevel temmelig billig unna de glinsende gatene. Gebyret som ble tilsendt var på skarve 1000 kroner.

Vebjørn Wold kommenterer: Vi trenger ikke flere smakløse tapsjurister

– Vil kreve pengene tilbake

– Her har ikke leverandøren vår gjort jobben de er satt til å gjøre, og det er beklagelig, sier Hovind, og legger til at parkseksjonen vil kreve pengene for gebyret tilbake fra leverandørene.

– Vi har gode rutiner på dette, og har snakket med leverandøren om at de må følge dem.

Glatte gater er ikke noe å spøke med. Et fall foran den råeste juss-studenten kan være smertefullt på mange måter. Heldigvis kan Jorun Hovind betrygge:

– Vi ikke hørt om at noen har skadet seg i dette tilfellet.

Husker du? Disse studentene klager mest