Angrende student? Annonsen er nå slettet. Men det er uvisst om det er fordi studenten angret. Arkivfoto: Hanna Hjardar, innfelt: skjermdump fra Finn.no

Student ville betale 15.000 kroner for å slippe å skrive bacheloroppgave

En annonse på Finn.no vekker oppsikt.

Mange studenter gruer seg til selve ildtesten i bachelorgraden, nemlig selveste bacheloroppgaven.

Noen skulle ønske at de bare kunne slippe. En frustrert student prøvde nettopp det i forrige uke da den tok steget og la ut en annonse på Finn.no.

– Er det noen som har mulighet til å skrive en bacheloroppgave innenfor pedagogikk? Prisen kan diskuteres, skriver studenten.

Eksamensvakt skal ha gitt ultimatum: Ta av deg hijaben eller dropp eksamen

Og det var ikke betalingsviljen det sto på. Studenten ville ut med hele 15.000 kroner om noen sa seg villige til å ta jobben.

Annonsen har senere blitt slettet, og det er uvisst om forfatteren bak angret seg.

Hanna Ekeli, leder for avdeling for fagstøtte ved UiO, anbefaler ingen å følge samme oppskrift som den kreative studenten.

– Å levere en oppgave som andre har skrevet, uten å opplyse om dette, vil være i strid med UiOs eksamensregelverk. En oppgave skal være studentens eget, selvstendige arbeid, og et resultat av egen læring og arbeidsinnsats, sier hun.

Flere eksamensopplevelser: Eksamensvakt skal ha fått student til å tro han var psykotisk

Å levere en oppgave noen andre har skrevet kan få alvorlige konsekvenser.

– Ved fusk eller forsøk på fusk kan konsekvensene bli annullering av eksamen, utestenging fra UiO og tap av retten til å gå opp til eksamen ved andre universiteter og høgskoler i Norge i inntil ett år, sier Ekeli.

– Har universitetet noen rutiner for å sjekke hvorvidt oppgavene studentene leverer faktisk er skrevet av studentene selv?

– Ja, og dette håndteres først og fremst i sensuren. For å støtte sensorenes arbeid bruker UiO verktøyet URKUND for å avdekke avskrift i innleverte oppgaver. URKUND kan sjekke svar opp mot internett, ulike tekstdatabaser og andre innleverte oppgaver.

Har du lest? Regjeringen vil gi deg mer penger om du fullfører graden