VG: Torbjørn Røe Isaksen byttes ut

Norge skal også få en egen minister for forskning og høyere utdanning, melder avisen.

Ifølge VG skal kunnskapsminister-posten bli delt opp i to, en minister ansvarlig for forskning og høyere utdanning; og en ansvarlig for barnehagene og grunnskolen.

Det er Venstres Iselin Nybø som skal være aktuell som den nye sjefen for forskning og høyere utdanning. Hun falt ut av Stortinget etter valget i høst. I løpet av sine fire år på løvebakken var hun første nestleder for Kirke, utdannings- og forskningskomiteen.

Avisen melder at Venstre Høyre og Frp allerede i løpet av dagen kan ha lagt hele ministerkabalen.

Det er flere som har spekulert i om Venstres leder Trine Skei Grande skulle bli kunnskapminister. Hun bekreftet selv i høst til Universitas at dette var noe hun kunne tenkte seg.

Ifølge VGs opplysninger ønsker partilederen heller å bli kulturminister.

Torbjørn Røe Isaken må forlate sin post som kunnskapminister, men vil trolig få en ny rolle i regjeringen. Flere har pekt på arbeid- og sosialdepartementet.