Illustrasjonfoto

Derfor har semesteravgiften på UiO økt dette semesteret

Studentene på universitetene i Bergen, Trondheim og Ås slipper å betale. På UiO har de valgt å doble avgiften.

Før første februar dobles kopiavgiften fra 100 til 200 kroner for studentene ved Universitetet i Oslo (UiO). Med dette forventer universitetet å dekke hele avgiften som hvert år betales til Kopinor.

Det er ikke lederen for Studentparlamentet ved UiO, Jens Lægreid, særlig fornøyd med. Han mener derimot at universitetet bør ta hele regningen.

Hard skyts

– Det er et resultat av at UiO logrer etter forlagsbransjen, og tvinger studentene til å plukke opp driten etter seg, sier Jens Lægreid.

Han understreker at utdanning skal være gratis i Norge, og mener at økningen i kopiavgiften er tvungen brukerbetaling.

– Universitetene vi sammenligner oss med, UiB, NTNU og NMBU, har ikke kopiavgift for studentene. Det er en linje vi bør legge oss på. UiO bør gjøre som dem og ta hele regningen på 9,7 millioner kroner, sier studentlederen.

– Mer rettferdig

Avgjørelsen begrunnes med at økningen gir en mer rettferdig fordeling av kopiavgiften mellom studenter på UiO, ved at prisen for kompendier blir billigere. I tillegg får alle studenter 100 sider ekstra i utskriftkvote.

– Ettersom den nye ordningen vil innebære rimeligere totalkostnad for studenter som benytter kompendier, men en noe høyere kostnad for de studentene som ikke bruker kompendier, ble det besluttet å gi alle studenter en økning i antallet gratis utskrifter. Studentene har ulikt behov for utskrifter, og det er en relativt liten andel studenter som står for de fleste av utskriftene som gjøres, sier Hanne Ekeli, leder for avdeling for fagstøtte ved UiO.

Hun mener at også på andre universiteter må studentene betale når de skriver ut mye.

– Så vidt vi kjenner til har både NTNU, UiB og UiT en utskriftskvote, selv om studentene der får et kronebeløp i stedet for et visst antall utskrifter. Når den kostnadsfrie kvoten er brukt opp betaler studentene ved alle de fire universitetene for ekstra utskrifter de måtte ønske, forteller Ekeli.