Kursleder ba kvinnelig student holde menn unna senga hennes om kveldene: – Det var veldig flaut

Tre studenter har klaget inn en kursholder ved Kunsthøgskolen i Oslo for rasistiske og sexistiske kommentarer. Mannen erkjenner hendelsene, men føler seg misforstått.

På et fotokurs ved høyskolen for to år siden kom kurslederen med en rekke utspill studentene reagerte kraftig på, ifølge dokumenter Universitas har fått innsyn i.

Tre studenter har klaget inn mannens oppførsel til høyskolen. Ifølge klagene kom kurslederen med flere nedlatende kommentarer og rasistiske bemerkninger. Klagene beskriver «støtende» kallenavn, seksuelle insinuasjoner og fysisk klyping.

Vet du noe om denne saken? Tips oss på tips@universitas.no.

«Hold menn unna senga di»

Flere upassende situasjoner er beskrevet i klagene. På et tidspunkt spurte kurslederen om en student var trøtt, hvor hun svarte at hun ikke fikk sove natten før.

Da skal kurslederen ha kommentert: «Da må du holde menn unna senga di om kveldene.»

«Det var andre studenter der også, og det var veldig flaut», skriver studenten i klagen.

Senere på kurset skulle studentene ta bilder av kurslederen siden de ikke hadde tilgang på en modell. Ifølge samme student ba kurslederen henne beskrive hvordan han skulle posere.

Da studenten svarte at hun ikke visste, sa han: «Skal jeg ta en Madonna 97?», mens han tok hendene foran skrittet og begynte å riste.

«Jeg syntes at det var flaut og ubehagelig og ville fort som mulig bli ferdig med kurset den dagen og selvfølgelig ble jeg ikke med neste dag», skriver studenten.

Les også: Sextrakassering på Kunsthøgskolen

Kastet ut av skolen

Fredag ble det kjent at [Kunnskapsdepartementet ber Kunsthøgskolen i Oslo om å vurdere en politianmeldelse av en ansatt ved høyskolen for årevis med seksuell trakassering.](2)

Etter det Universitas kjenner til er ikke dette lederen for fotokurset, som var en ekstern timelærer. Da studentene klaget inn mannen, grep dekan Karianne Bjellås Gilje umiddelbart inn i saken.

– Den konkrete timelæreren fikk muntlig tilrettevisning og er ikke hyret inn igjen. Så lenge jeg er dekan kommer han heller ikke til å bli det, sier hun til Universitas.

– Oppførsel og handlinger som strider med Kunsthøgskolen i Oslos etiske retningslinjer, er det mitt ansvar som leder å reagere på, og legge til rette for at de som rammes sier ifra. Det er bra at studentene i dette tilfellet sa ifra om uønsket oppmerksomhet, og at vi fikk reagert etter de retningslinjene for dette som vi har på KHiO.

KHiO-rektor innkalte til allmøte for studentene etter alvorlige varslinger: Ga en uforbeholden unnskyldning

Fikk kallenavn

Da studenten fikk nok av mannens oppførsel hadde han allerede irritert på seg flere av de andre studentene. Det hele startet med at en av dem fikk et kallenavn av kurslederen hun ikke likte. Studenten har opprinnelse fra et annet vestlig land enn Norge, og kurslederen kalte henne derfor konsekvent for dette landet.

«For meg var det støtende å bli omtalt som nasjon og ikke som student eller menneske. Hvis dette hadde vært et annet og mer kriserammet land, hvordan ville det da ha hørtes ut? Denne måten å gi studenter kallenavn synes jeg ikke er okei», skriver hun i klagen.

Fikk du med deg? Professor fikk sparken etter å ha trakassert studenter

«Neger»-eksempel

Videre ut i undervisningen oppsto en annen situasjon som fikk flere av studentene til å reagere negativt. Kurslederen snakket om at forstyrrende elementer i et fotografi kan være viktige forskjeller på et bra og dårlig bilde.

Ifølge en av studentene ga han følgende eksempel:

«Hvis det er 12 kvinner i bunad og en neger i et bilde, vil man legge merke til negeren.»

En annen skriver:

«Han mente at negeren ville bli et forstyrrende element i bildet og automatisk forstyrrelse i øyet.»

Det var fire studenter i klassen på det tidspunktet, og ifølge klageren reagerte alle på måten han snakket på. En av studentene ga også mannen tydelig beskjed om hva hun synes om oppførselen hans, og forlot kurset etter denne hendelsen.

BI-ledelsen ble varslet om seksualiserte jobbintervjuer. Likevel grep ingen inn og stanset praksisen

Kløp student

Senere på kurset klarte mannen også å gjøre en annen student blodig fornærmet. Studenten forteller at hun viste frem et bilde med en modell som hadde på seg hennes egendesignede klær.

Mens alle studentene satt og så på, skal kurslederen ha sagt at han ikke synes modellens hår passet til klesdesignet. Studenten ble utilpass, men kontret med at håret nettopp fremmet antrekket.

– Da kløp han meg på kneet og sa «neeei», skriver studenten i klagen.

Camilla ble seksuelt trakassert av medstudent: Jeg fant meg i litt for mye

Unorsk i stilen og farget samboer

Da hendelsene ble klaget inn, arrangerte dekan Gilje et møte med den anklagede kursholderen. Ifølge et møtereferat Universitas har fått tilgang til, erkjenner han at hendelsene har funnet sted.

Likevel uttrykker han overraskelse over anklagene og opplever at beskyldninger om diskriminering er urimelige.

Han mener også at det er naturlig at det blir snakket om kropp i et fotokurs hvor om mote og foto er temaet.

«Han ønsker imidlertid å ta lærdom av dette med seg videre. Han opplyser at han er unorsk i sin oppførsel og at hans samboer er farget. Han opplever at beskyldninger om diskriminering er urimelige», står det i referatet.

Leste du? Studenter tier om seksuell trakassering