Betyr mye: Morten Flisnes er en av studentene som kan bli rammet. -Dette har mye å si for meg. Jeg valgte mastergrad i Statsvitenskap for å oppleve Russland politisk. Jeg tok også fag i russisk språk for å forbedre meg til oppholdet. Men nå som det er så mye usikkerhet rundt det hele at jeg ikke vet om jeg har lyst lenger, sier han. Foto: Pixabay/privat

Norske studenter kan bli offer for russisk etterforskning

I starten av desember ble ni norske studenter kastet ut av Russland. Nå kan en russisk etterforskning stikke kjepper i hjulene for nye utvekslingstudenter.

5. desember i fjor troppet russiske myndigheter opp på det Det norske universitetssenteret i St. Petersburg i en dramatisk razzia. En server og flere datamaskiner ble konfiskert, skrev universitetsavisen På Høyden.

To dager senere fikk ni norske studenter ved senteret [beskjed om å komme seg ut Russland innen tre dager](7).

Nå frykter kursansvarlig Helge Blakkisrud at heller ikke fem norske masterstudenter får reise til St. Petersburg for å studere ved senteret.

Ifølge han vurderer russiske påtalemyndigheter å opprette en sak mot senteret som kan få store konsekvenser for undervisningen.

Kursansvarlig i vår: Helge Blakkisrud

Har du lest? Russisk eliteuniversitet fratatt undervisningslisensen

Flere scenarioer

– Det er flere scenarioer på hva som kan skje. Enten velger påtalemyndighetene å ikke forfølge saken, og da får studentene dra som planlagt. Alternativt kan det blir reist en sak, og da vet man ikke utfallet. Da vil vi måtte kansellere kursene. Foreløpig er dette helt åpent, sier han.

Det er fortsatt uklart hva det norske senteret kan ha gjort galt. Ifølge Blakkisrud hevder russiske myndigheter at det ikke er noen sammenheng mellom studentene som ble kastet ut av Russland i desember og den eventuelle saken.

– Det de har bedt om dokumentasjon på – og fått – er en oversikt over alle kurs og andre aktiviteter i regi av universitetssenteret de siste to årene. Det er ikke sagt noe mer spesifikt om hva bakgrunnen er, opplyser han.

Forsvarsekspert Janne Matlary: Balterne frykter et nytt krim

Full forvirring

En av studentene som etter planen skulle til St.Petersburg er den 25 år gamle masterstudenten i statsvitenskap Morten Flisnes ved Universitetet i Oslo. Han aner ikke hva som skjer.

Flisnes forteller at han i utgangpunktet trodde kurset var avlyst.

– Vi fikk egentlig ingen beskjed, vi måtte bare følge med på nyhetene. Dagen etter fikk vi en e-post om at mastergradkurset var avlyst og de ønsket oss lykke til med studiene, sier han.

Senere har det vært mange kontrabeskjeder. I slutten av desember fikk de studentene en epost der de fikk beskjed om at det kanskje var en mulighet for at de fikk dra likevel, men at de måtte vente på ny informasjon tredje januar. Da fikk de enda en ny melding om at den endelige beskjed på mandag.

– Vi aner ikke om vi får dra eller ikke, sier Flisnes.

Visumproblemer: Norske akademikere får visumnekt i Kina

– Politisk motivert

På tross av at studentene ikke har fått noen endelig beskjed tviler Flisnes på at de får dra.

– Jeg tror ikke vi får dra. Det er sånn som skjer i Russland med presidentvalg, og de har vært klare på at de ikke ønsker noe mer uro før valget, sier han.

Markus Daae-Qvale Holmemo, som også etter planen skulle studere ved Det norske senteret, deler denne skepsisen.

– Med en sånn reaksjon fra russiske myndigheter er det lite sannsynlig at vi får dra, han.

Den siste tiden har det vært flere saker knyttet til norske borgere i Russland. I tillegg til studentene som ble kastet ut av landet, er også tidligere grenseinspektør Frode Berg fengslet og anklaget for spionasje.

Flisnes tror den mulige etterforskingen mot det norske senteret er en del av noe større.

– Jeg tror det er politisk motivert. Det er vanskelig å tro noe annet, men det kan selvfølgelig være noen andre typer feil som er grunnen, sier han.

Mer utenriks: Her deporteres RU-lederen fra Vest-Sahara

Lite informasjon

Både Flisnes og Holmemo forteller at det blitt veldig lite informasjon rundt hva som skjer med deres semester.

Kursansvarlig Blakkisrud forklarer at han har forsøkt å videreformidle all informasjonen han har hatt.

– Ting kunne sikkert vært gjort på andre måter. Samtidig har det vært lite informasjon å videreformidle. Inntil de russiske myndighetene treffer en beslutning henger det meste i luften.

– Tror du studentene får dra?

– Jeg håper fortsatt dette skal gå i orden, men det er vanskelig å forutsi hva utfallet skal bli. En endelig beslutning om studietilbudet vil bli tatt neste uke, sier Blakkisrud.

Kurset skal etter planen starte i midten av februar.

– Det begynner å haste.