Store skader: Slik så det ut da de ansatte ankom Universitetsbiblioteket 9. november.

Dette synet ventet de ansatte ved Universitetet i Oslo en torsdag morgen

På tross av bilder av ødelagte vinduer valgte politiet å henlegge saken.

Natt til 9. november forsøkte en eller flere personer å ta seg inn på Universitetsbiblioteket på Blindern.

– Vindusruten ble forsøkt knust med en brostein, listene rundt vinduet ble forsøkt brutt løs, skriver universitetet i politianmeldelsen Universitas har fått innsyn i.

De potensielle tyvene klarte imidlertid ikke å knuse vindusruten, og derfor ble heller ingenting stjålet.

Slik var Sigrid Bonde Tusviks studietid: Les historien om den kåte innbruddstyven

Verdier til flere hundre tusen

Overbibliotekar Svein Engelstad opplyser om det finnes store verdier på bibliotektet.

– Vi har noen førsteutgaver som kan gå for høye priser på auksjon. Noen av dem er sikkert verdt flere hundretusen, sier han.

Engelstad mener likevel at de verdifulle bøkene aldri har vært i fare. De ligger nemlig innelåst bak en tykk jerndør med kodelås.

Husker du? To siktet for frekt pensumtyveri på Blindern

Overbibliotekaren tror innbruddsforsøket kan være et produkt av «faenskap».

– Mulig de var ute etter datautsstyr, men det er jo ikke verdt de store pengene. Jeg tror dette kan være snakk om alminnelig hærverk. Noen kan ha gått forbi sent på kvelden og tenkt de skulle gjøre noe faenskap.

– Så de var ikke ute etter upublisert og sensitivt forskningsmateriale?

– I så fall er de på helt feil sted. Det oppbevarer vi ikke hos oss, ler Egelstad.

Simpelt gompetyveri eller sort magi? Forening mistenker rumpeldunk-ran på Blindern

Saken henlagt

På tross av en anmeldelse med vedlagte bilder av knuste ruter, valgte politet å henlegge saken.

– Disse sakene blir ikke prioritert. I denne saken ble det vurdert at det var lite politiet kunne gjøre for å identifisere gjerningspersonen, sier Victoria Kvinnesland, politiadvokat i Oslo politidistrikt til Universitas.

Svein Egelstad tar ikke henleggelsen så tungt.

– Jeg forventet det. VI anmeldte av prinsipielle grunner. Politiet må prioritere sine ressurser på en fornuftig måte, noe jeg ikke tror det å bruke et par dagsverk på dette hadde vært, sier han.

Likevel opplyser Kvinnesland om at politiet ønsker at folk anmelder for at politiet skal få en oversikt over omfanget av slike forbrytelser.

Mer krim: Innbrudd på idrettshøyskolen