Utestengt: Dette er arrangementet som Facebook har valgt å slette. Masterstudenten Sjur Tveit er en av de som ble utestengt.

Facebook blokkerer anti-amerikansk arrangement

Masterstudenten Sjur Tveit ble kastet ut av Facebook for å være en av arrangørene bak «Si nei til USAs anerkjenning av Jerusalem».

– For å være helt ærlig så ble jeg veldig sint. Jeg har aldri opplevd sånn sensur før. Med dette opplever jeg at Facebook tar et politisk standpunkt, noe som er veldig ubehagelig, sier Tveit som studerer master i Midtøsten-studier.

Han er styremedlem i Fellesutvalget i Palestina som sammen med Palestinakomiteen i Norge skal arrangere en markering foran Stortinget på torsdag. Hovedparolen skal være å si nei til USAs anerkjennelse av Jerusalem som Israels hovedstad.

I den anledning opprettet de på fredag et arrangement på Facebook for å promotere markeringen. Mandag fikk de seg imidlertid en overraskelse. Arrangementet var slettet fra Facebook.

De opprettet derfor et nytt arrangement, men også dette ble slettet etter få timer.

– Denne gangen fikk jeg også beskjed om jeg var kastet ut av Facebok i 24 timer, sier Tveit.

Raste mot høyskole for Israel-samarbeid: Høyskolen slo knallhardt tilbake

Utestengt: Dette var meldingen som ventet blant annet Sjur Tveiat

– Over ti utestengt

Og han var ikke den eneste. Flere av Facebook-administratorene fra Palestinakomitten i Norge, Palestinakomiteen i Oslo og Felleskomiteen for Palestina ble utestengt. Det bekrefter både Lederen for Felleskomiteen for Palestina, Tora Systad Tyssen, og lederen Palestinakomiteen i Norge, Kathrine Jensen. I alt ble 15 personer kastet ut. De kan logge seg inn, men hverken poste eller dele noe på nettsamfunnet, opplyser Tyssen.

Lederen for Felleskomiteen for Palestina er ikke nådig i sin kritikk av Facebook.

– Det er kjempeprovoserende. Trump har handlet i strid med folkeretten også blir vår fredelige markering slettet. Facebook sensurerer oss, sier hun.

Både Tveit og Tyssen tror bakgrunnen er at noen har mobilisert for å rapportere arrangementet og alle som delte det som upassende. Facebook burde likevel brukt skjønn, mener Tyssen.

– Det skal være en fredelig markering også blir vi rapportert og utestengt. Det er helt absurd.

– Fjerner ikke innhold fordi mange anmelder

Universitas sendte en rekke spørsmål til Facebooks kommunikasjonsjef i norden, Peter Münster. Han har ikke mulighet til å besvare spørsmålene på nåværende tidspunkt, men svarer i stedet med en generell uttalelse.

– Facebook er en åpen plattform, hvor folk skal ha lov til å drøfte emner som er viktige for dem. Våre regler er laget på med hensikt i å sikre at Facebook er et trygt og sikkert sted. Vi fjerner ikke innhold bare fordi mange anmelder det, kun hvis det bryter våre retningslinjer, for eksempel om det angriper individer på bakgrunn av blant annet deres tro eller etnisitet eller hvis det inneholder direkter trusler. Folk kan godt udtrykke deres holdning om et kontroversielt tema uten risiko for andre, sier Münster.

Leder i Palestinakomiteen, Kathrine Jensen, stiller seg uforstående til dette.

– Jeg klarer ikke å forstå hvordan vi kan ha brutt Facebooks retningslinjer.