Eksamen: Ikke alle får et like hyggelig møte med eksamensvaktene. Bildet er et illutrasjonsfoto.

Eksamensvakt skal ha gitt ultimatum: Ta av deg hijaben eller dropp eksamen

Eksamensvakten skal ha begrunnet kravet med at studenten kunne skjule hodetelefoner under plagget.

Hendelsen skjedde under en eksamen på Det utdanningvitenskaplige fakultet ved Universitetet i Oslo forrige uke. Det skriver den kristne avisen Vårt Land, som omtalte saken først.

Flere vitner forteller til avisen at kvinnen ble svært usikker som følge av kravet om å fjerne hijaben, og skal ha begynt å gråte.

Eksamensvakten skal ha fryktet juks fra studenten, og krevde derfor å se ørene hennes.

Ikke første gang: Eksamensvakt krevde å se under hijaben til Hawa Muuse

– Beklager

– Dette skal ikke skje. På vegne av UiO beklager jeg på det dypeste overfor studenten og andre som ble berørt, sier Hanna Ekeli, direktør for avdeling for fagstøtte ved Universitetet i Oslo, til Universitas.

Ekeli understreker imidlertid at situasjonen løste seg.

– Studenten fikk ta eksamen med hijaben. Likevel var dette selvfølgelig ikke en hyggelig situasjon for henne, sier hun.

Finnes det noen restriksjoner mot å gå med hijab på eksamen?

– Nei, vi har ingen regler som sier at de som bærer hijab må ta den av.

Skrekkmøte med eksamensvakt: Student trodde han var blitt psykotisk

– Dypt ulykkelig

Etter oppstart av eksamen går overinspektør og assisterende overinspektør rundt i lokalet for å foreta ID-sjekk og registrere i oppmøteliste. Kandidater med plagg som helt eller delvis dekker ansiktet kan få anledning til å gjennomføre ID-sjekk i et stillerom med en eksamensvakt av samme kjønn.

Det er denne delen av reglementet eksamensvakten skal ha misforstått.

– Vakten er dypt ulykkelig over å ha gjort en slik feil, og har sendt en e-post til oss for å unnskylde ovenfor studenten, sier Ekeli

Finnes det i hele tatt noen regler mot hva man kan ha på seg under eksamen?

– Studentene kan ikke ha på seg klokke og yttertøy.

Forbudet mot klokker ble innført tidligere i år i frykt for [juks fra smartklokker](4).