Første gang: En universitetsansatt måker snø fra trappa på Frederikke-plassen for første gang denne sesongen.

Se de vakre bildene fra det snødekte Blindern

Tirsdag våknet Oslos borgere opp til årets første snøfall. Vi har fanget et hvitkledd Blindern på film.

– Du burde droppe de hvite conversene og tøyskoene dine. I morgen vil du risikere at de kan få en litt annen farge, sa statsmeteorolog Rafael Escobar Løvdahl til [Universitas i går](1).

I dag tidlig viste det seg at Løvdahls værmelding stemte. I morgentimene falt det nemlig 4,6 centimeter snø over hovedstaden.

Men skal man tro værmeldingen, vil ikke snøen bli liggende særlig lenge. I morgen er det nemlig spådd plussgrader, og snøen vil smelte og få sin karakteristiske gråfarge.

– Fortsatt vil det være glatt på veiene, men når du da får snø og regn oppå det, så kan det bli ganske guffent, sa Løvdahl.

Vår fotograf har vært ute i snøføyken og foreviget denne vinterens første snø:

Krig: To studenter koser seg i vinterlandskapet på Blindern tirsdag formiddag. Hvem som vant snøballkrigen, vites ikke.
Alene: En nedsnødd, ensom sykkel står parkert utenfor Georg Sverdrups hus.
Snø: Tirsdag morgen snødde det heftig, og flater som tidligere var bare, fikk utover dagen et hvitt lag av snø.
Meta: I morgentimene hadde noen laget det som antageligvis er denne vinterens første snømann utenfor Hovedbiblioteket på Blindern. En kvinne tar bilde av snømannen med mobilen sin.
Air: Tre studenter går nedover det snødekte Blindern i solnedgangen tirsdag ettermiddag. I forgrunnen ser man Arnold Haukeland sin skulptur «Air», som pryder plassen.