Grunn til å smile: Nå er HiOA nærmere universitetsdrømmen

Høgskolen i Oslo og Akershus er ett steg nærmere universitetstatus

Den sakkyndige komiteen som besøkte HiOA i september anbefaler at høyskolen får universitetstatus.

– I dag er en stor dag, sier rektor Curt Rice.

Det har lenge vært klart at Rice har hatt ambisjoner universitetsstatus og i våres sendte HiOA inn universitetssøknaden.

I september besøkte en sakskyndig komitee ledet av svenske Staffan Edén HiOA for å faktasjekke påstandene i søknaden til høyskolen.

Da komiteen kom til høyskolen: Denne svensken kan avgjøre HiOAs fremtid

Nå har komiteen levert sin rapport til NOKUT (Nasjonal Organ for Kvalitet i Utdanningen) og de konkluderer med at HiOA burde få universitetsstatus.

Rice er veldig fornøyd med konklusjonen.

– Utdanning og forskning henger uløselig sammen, og som universitet kan vi satse enda mer på forskningsbasert utdanning, internasjonalt samarbeid, og rekruttering av ansatte og studenter. Universitetsstatus gir oss også muligheten til å bestemme over egne studier, slik at vi raskere kan justere oss etter samfunnets behov, sier han i en pressemelding.

Nå skal NOKUT-styret få overlevert rappporten fra komiteen og vurdere om kriteriene er oppfylt. Det neste styremøte er 12. desember.

Deretter sender HiOA søknaden til Kunnskapsdepartementet. Det er de som tilslutt bestemmer om høyskolen får universitetsdrømmen oppfylt.

Får høyskolen viljen sin endrer HiOA status til universitet før 1. august til neste år.

Dette gikk pengene til: HiOA har brukt nesten en million på å bytte navn

Det har vært stor spenning knyttet til hvilket navn det nye universitetet skal få. Det står mellom Oslomet, Nova og Aker universitet. Høyskolen har til nå nesten brukt en million kroner på prosessen. I pressemeldingen fra HiOA kommer det frem at det endelige navnet skal bestemmes 15. desember.

Svensken: Viserektor ved Gøteborgs universitet var leder for komiteen.