Stressende: Ikke alle får et lite hyggelig møte med eksamensvakten. Arkivfoto: Hans Dalane-Hval

Eksamensvakt fikk student til å tro han var psykotisk

Dette er studentene som fikk kjenne på en ekstra stressfaktor under eksamen i form av selve eksamensvakten.

Eksamensdagen er her. Det sitrer i kroppen, og du prøver desperat å huske det siste du leste sent i går kveld. Det siste du trenger i dag er en desillusjonert eksamensvakt som gjør opplevelsen din enda mer stresset. For noen er det realiteten.

De passer på deg under eksamen. Men hvem er de egentlig? Vi spurte fire eksamensvakter

Universitas har gjort et dypdykk i universitetets postjournaler og funnet studentene som har klaget over ubehagelige opplevelser med eksamensvakter.

Gruer du deg til eksamen? Slik får du A

Fryktet psykose

En mannlig student var tidligere i vår klar for å avlegge eksamen i Kalkulus og linær algebra. Under eksamen hører han en lyd som kom fra høyttaleranlegget. Studenten mistenker at eksamensvaktene har glemt å skru av mikrofonen, og melder ifra. Dette skriver han i klage til Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet.

Er dette veien å gå? To av ti er villige til å bruke eksamensdop

Eksamensvakten sier at mikrofonen er av og at det ikke kan stemme at studenten hører lyder. Den mannlige studenten blir veldig stresset.

«(Jeg blir) sittende å lure på hvorfor i alle dager jeg hører lyder de sier ikke er der», skriver studenten videre i klagen.

En halvtime senere mister en av vaktene nær mikrofonen en penn i bakken, og den mannlige studenten ser at sidemannen også reagerer.

«Da skjønte jeg at jeg ikke hørte ting som ikke var der, gikk bort til mikrofonen og dunket på den, og den var tydelig på». Først da skrur vaktene mikrofonen av.

«Det var en unødvendig ekstra stressfaktor i en allerede stressende situasjon å skulle sitte på eksamen og lure på om jeg har blitt psykotisk», skriver studenten i klagen til fakultet. Han beskriver hele opplevelsen som ekkel.

Hundre år etter den russiske revolusjon blåser det en ny revolusjonær vind over universitetet: Ode til digital eksamen

Ubehagelig stirring

Noen måneder tidligere skal en student på Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved UiO ha eksamen. Studenten skriver i klagen sin: «De gangene jeg skulle ut var det en hyggelig mann som ble med meg ut. Han ble imidlertid litt vel hyggelig utover dagen, og kommenterte blant annet hvordan jeg så ut».

Senere på dagen skal eksamensvakten ha stirret svært mye på studenten, som opplevde situasjonen som upassende.

Studenten som sendte inn klagen mener noen burde tatt en prat med vedkommende for å forklare han hva som er passende.

Dette er skrekkforeleserne: – Han villeder en hel forsamling

Sentralisert

Fra våren 2017 ble håndteringen av eksamensvakter sentralisert og flyttet fra fakultetsnivå til Avdeling for fagstøtte. Dette skjedde som følge av at eksamensavviklingen i stor grad er flyttet til lokalene i Silurveien.

UiO opplyser om at dette ført til mer kontroll og oppfølging av eksamenvaktene. Blant annet må vaktene gjennom informasjonsmøter og kurs hvert semester. På spørsmål om det finnes det noe register over eksamensvakter og dermed en mulighet for å ta opp eventuelle klager på vaktene, svarer direktør Hanna Ekeli i Avdeling for fagstøtte:

– Dersom en kandidat eller et fakultet sender inn en klage på en eksamensvakt har Avdeling for fagstøtte rutiner hvor dette følges opp fortløpende med den vakten det gjelder.

– Hvordan rekrutteres eksamensvaktene?

– Cirka 90 prosent av vaktene som er en del av de nåværende bemanningen ble med fra fakultetene. Her er det ulikt hvordan disse ble rekruttert på tvers av fakultetene, sier Ekeli

Etter sentraliseringen kan nye vakter melde inn at de ønsker å være eksamensvakt via et nettskjema på våre nettsider, forteller avdelingsdirektøren.

I tillegg er det også etter sentraliseringen blitt utarbeidet en detaljert rutinebeskrivelse for eksamensvakter som de er pliktig til å sette seg inn i før de kommer på jobb i Silurveien. Denne har også egne punkter for hvordan eksamensvakter skal opptre overfor kandidater i salen, opplyser UiO.